26.05.2020
Što trebate znati ako planirate osnovati poduzeće?
U nastavku pročitajte koji se troškovi vežu uz osnivanje i poslovanje trgovačkog društva i obrta te na koji način možete dobiti stručan i besplatan savjet za unaprjeđenje Vašeg poslovanja.

Kako osnovati poduzeće u Hrvatskoj?

 

Osim fizičkim putem, osnovati poduzeće u Hrvatskoj moguće je iz udobnosti vlastitog doma putem informacijskog sustava START. Navedena platforma omogućava pokretanje poslovanja na daljinu i bez punomoćnika, unutar 3-5 dana te putem samo jednog elektroničkog postupka.

Poduzetnici mogu navedenim elektroničkim putem osnovati poduzeće – d.o.o. ili j.d.o.o. Putem online portala vrši se upis društva u sudski registar i u Registar poslovnih subjekata pri Državnom zavodu za statistiku, otvaranje transakcijskog računa u poslovnoj banci, registracija društva u registar obveznika PDV-a i/ili dodjela PDV ID broja, registracija u sustav HZMO te elektroničko plaćanje temeljnog kapitala i sudskih pristojbi.

Na isti način putem START sustava može se pokrenuti poslovanje obrta. Usluga pruža mogućnost upisa obrta u Obrtni registar, otvaranje transakcijskog računa u poslovnoj banci, upis obrta u registar poreznih obveznika, registar obveznika PDV-a i/ili dodjelu PDV ID broja, registraciju obrta u sustav HZMO te elektroničko plaćanje upravne pristojbe.

Također, poslovanje obrta može se pokrenuti i putem aplikacije e-obrt, a trgovačka društva mogu se osnovati i putem online portala e-tvrka.

U priloženoj tablici u nastavku možete pronaći podatke o troškovima osnivanja j.d.o.o., d.o.o. i obrta.

 

Naziv troška J.d.o.o. D.o.o. Obrt
Temeljni kapital 10,00 kn min 20.000,00 kn /
Troškovi javnog bilježnika i dokumentcije 550,00 kn 2.500,00 kn /
Sudska pristojba 60,00 kn 400,00 kn /
Pristojba po dodanoj djelatnosti 150,00 kn 150,00 kn /
Izrada pečata 150,00 -200,00 kn 150,00 -200,00 kn 150,00 -200,00 kn
Objava – Narodne novine 200,00 kn 900,00 kn /
Pristojba Državnom zavodu za statistiku 55,00 kn 55,00 kn /
Upravna pristojba / / 270,00 kn
Lječničko uvjerenje / / 350,00 kn
Upis u Obrtni registar / / 250,00 kn
Vrijeme potrebno za osnivanje 24 h (max 15 dana) 25 h (max 15 dana) 1 – 3 dana (max 15 dana)
Mjesto registracije Trgovački sud Trgovački sud Ured državne uprave
Troškovi osnivanja ukupno cca 1200,00 kn cca 24.200,00 kn cca 1.000,00 kn

 

Ako želite osnovati poduzeće, potrebno je znati da između poslovanja obrta i j.d.o.o. ili d.o.o. postoji značajna razlika u načinu vođenja poslovnih knjiga, kao i u visini troškova poreza i ostalih obveznih davanja.

 

Koje su karakteristike obrta?

 

Razlikujemo tri vrste obrta prema djelatnosti – slobodni, vezani i povlašteni. Vezani obrt odnosi se na one djelatnosti za koje je potrebno imati stručnu osposobljenost kako bi je mogli obavljati, dok je uvjet za povlaštene obrte imati odobrenje od nadležnog ministarstva za obavljanje određene djelatnosti npr. morski ili slatkovodni ribar.

Obrte možemo podijeliti i prema vrsti oporezivanja – dohodaši, dobitaši i paušalci. Prilikom registracije obrta potrebno je dodatno donijeti odluku ukoliko se porez želi plaćati paušalno, kao obveznik poreza na dohodak ili kao obveznik poreza na dobit, nakon čega je obrtnik zakonski obvezan prijaviti način plaćanja poreza nadležnoj Ispostavi porezne uprave u roku od osam dana.

Kada govorimo o porezu na dobit, obrtnik ga nije obvezan plaćati ako nije u prethodnom poreznom razdoblju ostvario ukupni primitak veći od 7.500.000,00 kuna, ili ako ispunjava dva od sljedeća tri uvjeta:

  • u prethodnom poreznom razdoblju je ostvario dohodak veći od 400.000,00 kuna
  • ima dugotrajnu imovinu u vrijednosti veću od 2.000.000,00 kuna
  • u prethodnom poreznom razdoblju je prosječno zapošljavao više od 15 radnika.

 

Paušalni obrtnici plaćaju paušalni porez tromjesečno, ovisno o poreznom razredu u kojem se nalaze. Trošak mjesečnih doprinosa je za paušalne obrtnike fiksan i iznosi 1.276,33 kn. Za isplatu doprinosa paušalni obrtnici ne moraju podnositi JOPPD obrasce. Ovaj iznos je rezultat obračuna na temelju prosječne bruto 1 plaće za u iznosu od 8.742,00 kn, po koeficijentu 0.40

Obrtnici dohodaši imaju veće troškove plaća u usporedbi s paušalnim obrtnicima. Za obračun doprinosa koriste istu osnovicu – iznos prosječne plaće od 8.742,00 kn. Za obrtnike dohodaše je propisan koeficijent 0,65, stoga za njih mjesečni doprinosi iznose 2074,04 kn. Važno je znati da obrtnici dohodaši, za razliku od paušalaca, imaju zakonsku mjesečnu obvezu slanja JOPPD obrazaca do 15og u mjesecu.  Također, oni plaćaju doprinose na mjesečnoj bazi ukoliko su prijavljeni na svoj obrt. Ukoliko su zaposleni kod druge pravne osobe, obvezni su plaćati doprinose jednom godišnje na osnovu financijskog rezultata.

U slučaju obračuna doprinosa za obrtnike dobitaše, možemo zaključit da imaju najviše troškove. Baza za njihov izračun je također iznos prosječne plaće koja se množi s koeficijentom za obrtnike dobitaše – 1,10. Dakle, doprinosi za obrtnike dobitaše na mjesečnoj razini iznose 3509,91 kn. Jednako tako, obrtnik dobitaš je dužan za svaki mjesec slati JOPPD obrazac do 15. u mjesecu.

Obrtnici vode jednostavno knjigovodstvo te nisu zakonski obvezni imati knjigovodstveni servis. Za obrtnike, osim za paušalne, vrijedi pravilo slanja JOPPD obrazaca i specifičnih obrazaca vezano za svako specifično poslovanje (pdv, trošarine i slično), stoga se preporuča prepustiti taj dio posla stručnjacima kako bi se sve obveze izvršavale na ispravan način i u propisanom roku.

Zanimljiva činjenica vezano za obrte je i ta da obrtniku  mogu  u  obavljanju  redovnog poslovanja pomagati članovi obiteljskog  kućanstva bez obveze zasnivanja radnog odnosa.

 

Po čemu su specifični j.d.o.o. i d.o.o.?

 

Društvo s ograničenom odgovornošću najčešći je organizacijski oblik poslovanja malih poduzetnika. Za njegovo osnivanje potreban je početni kapital od 20.000,00 kuna kojim se nakon osnivanja može slobodno raspolagati. Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću osniva se sa simboličnih deset kuna temeljnog kapitala i pogodno je za uslužne djelatnosti kod kojih nema velikih ulaganja u opremu. Društvo može imati samo jednog direktora i maksimalno tri osnivača. Kod poslovanja j.d.o.o. obvezno je na kraju poslovne godine od ostvarene dobiti izdvojiti najmanje četvrtinu dok se ne ispuni minimalna visina temeljnog kapitala od 20.000,00 kuna.

D.o.o. i j.d.o.o. samim činom osnivanja postaju obveznici poreza na dobit. Porez na obračunava se po stopi od 12% ukoliko su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi do 7.500.000,00 kuna, ili 18% ukoliko su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi jednaki ili veći od 7.500.000,01 kuna. Ukoliko je samo jedna osoba član j.d.o.o.-a, obvezna je mjesečno si isplaćivati minimalnu direktorsku plaću u iznosu od 5682,30 kn (bruto 1) te ako je stariji od 30 godina plaća i zdravstveno osiguranje u iznosu od 937,58 kn. U prvoj godini poslovanja i j.d.o.o. i d.o.o. su oslobođeni plaćanja HGK te nemaju drugih obveznih davanja do prve predaje završnih izvještaja. Nisu obvezni imati knjigovodstvo, ali je to i za njih preporučeno jer imaju obvezu mjesečne predaje JOPPD obrazaca za svakog zaposlenog te su u slučaju specifičnosti posla obvezni predati i obrasce PDV-a, trošarine, poreza na potrošnju i slično.

Bitno je napomenuti da, ako je direktor mlađi od 30 godina, prilikom prijave za mirovinsko osiguranje ima pravo na korištenje olakšice za oslobođenje obveze plaćanja zdravstvenog osiguranja na pet godina od prvog zaposlenja. Za kraj ćemo također napomenuti da obrtnici za sve obveze odgovaraju kompletnom svojom imovinom, dok d.o.o. i j.d.o.o. kao pravni subjekti za nastale obveze poduzeća odgovaraju do visine upisanog kapitala.

 

Besplatno savjetovanje za novoosnovana poduzeća

 

Divizija Aestus financijsko savjetovanje je u svoju paletu usluga uvrstila i besplatno savjetovanje za novoosnovana poduzeća. Ukoliko imate nejasnoća vezano za knjigovodstvo ili Vam je samo potrebna pomoć za efikasno upravljanje troškovima Vašeg poduzeća, ispunite formular koji je priložen u nastavku, a potom će Vas povratno kontaktirati tim Aestus financijskog savjetovanja.

 

Vaš, Aestus tim

 

 

 

 

Ostali članci

Potpora za očuvanje radnih mjesta – skraćivanje radnog vremena

01.07.2020

HZZ je aktivirao potporu za očuvanje radnih mjesta vezanu za skraćivanje radnog vremena za poslodavce koji trpe privremeno smanjenje opsega posla uslijed posebnih okolnosti uvjetovanih Koronavirusom (COVID -19). Trajanje mjere je od 1. lipnja do 31. prosinca 2020.   Koji je iznos potpore? Visina subvencije je 2.000,00 kn po zaposleniku. Potpora se dodjeljuje za privremeno […]

Dodjela potpora poduzetnicima Primorsko-goranske županije

13.05.2020

Upravni odjel za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj Primorsko-goranske županije objavio je javni poziv čiji je cilj dodjela potpora poduzetnicima za provedbu mjera radi ublažavanje posljedica epidemije bolesti COVID-19 u sektoru malog gospodarstva Predmet javnog poziva je nabava opreme i sufinanciranje troškova vezanih za prilagodbu poslovanja poduzetnika.   Koji je intentitet i iznos potpore? 100% […]

MJERE – Finin portal za online prijavu za korištenje aktualnih mjera Vlade

31.03.2020

Fina je uspostavila jedinstveni online portal koji hrvatskim poduzetnicima omogućava online prijavu za korištenje mjera Vlade Republike Hrvatske u cilju očuvanja razine gospodarske aktivnosti i likvidnosti.   Objavljen je poziv svim gospodarskim subjektima u RH koji trpe gubitke u redovnom poslovanju zbog posljedica COVID-19 pandemije da se od 31.3.2020. putem spomenutog portala prijave za: kredite […]

Odgoda plaćanja poreznih obveza na rok od tri mjeseca

24.03.2020

Ministarstvo financija je u sklopu inicijalnog seta mjera predstavila i mjeru kojom se poduzetnicima želi olakšati teret poreznih obveza. Prema novim dopunama Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona, poduzetnici sada mogu podnositi zahtjeve za odgodu plaćanja dospjelih poreza, doprinosa, pristrojbi i sl. Zahtjev se ne može podnositi za carine i trošarine ako do sada imaju […]

Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima Koronavirusom

22.03.2020

Ministarstvo rada i mirovinskog sustava provodi skup mjera među kojima su i Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima Koronavirusom (COVID – 19). Navedenom mjerom žele se očuvati radna mjesta te će se financirati 100% troška neto minimalne plaće.     Ciljani sektori i poslodavci ove mjere su:  djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića, prijevoza i skladištenja, radno […]

Nove Vladine mjere za pomoć gospodarstvu i poduzetništvu

18.03.2020

S obzirom na utjecaj Corone virusa COVID – 19 na gospodarstvo, Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije donijelo je niz mjera od kojih se navedene odnose na mikro, male i srednje poduzetnike.     Mjere koje se odnose na ESIF zajmove:      Povećanje alokacije za financijski instrument ‘ESIF Mikro zajmovi’ za obrtna sredstva mikro i male poduzetnike (1000 – 25000 eura, poček […]

Stupimo u kontakt!

Uz Aestus Grupu pretvorite ideje u stvarnost.