Želite nagraditi zaposlenike za njihov doprinos u startupu? Startupi imaju visoke troškove razvoja poslovanja i zbog toga traže optimalno rješenje za nagrađivanje i zadržavanje zaposlenika. U nastavku članka donosimo osam načina kako nagraditi zaposlenike, novčano i nenovčano.
Nagrade zaposlenika koje će biti opisane u ovom članku su:
- Povećanje plaće
- Bonusi i drugi neoporezivi primici
- Isplata dobiti
- Unaprjeđenje
- Dodatni dani godišnjeg odmora
- Plaćene edukacije
- Ponuda vlasničkog udjela poduzeća
- Priznanje
Što su novčane nagrade?
- Novčana nagrada predstavlja vrstu nagrade od kojih zaposlenik ima novčanu vrijednost. Točnije, ono što ima direktan utjecaj na bankovni račun zaposlenika.
- Nagrade mogu biti rezultat ispunjavanja određenih prodajnih kvota, postizanja poslovnih ciljeva ili dovršetka projekta na vrijeme.
- Najčešće vrste novčanih nagrada su: povećanje plaće, bonusi i drugi neoporezivi primici, isplata dobiti te unaprjeđenje o kojima detaljnije pročitajte u nastavku.
1. Povećanje plaće
- Jedan od najčešćih načina kako novčano nagraditi zaposlenika jest povišicom.
- Povišica je način izražavanja zahvalnosti zaposlenicima i priznavanje njihovih postignuća. Povećanje plaća za najbolje zaposlenike potiče lojalnost i djeluje pozitivno na produktivnost.
- Kako bi startup odredio visinu povišice, potrebno je istražiti prosjek plaće na sličnim pozicijama te procijeniti produktivnost i doprinos pojedinca za prethodno razdoblje.
- Zanimljiva informacije jest da prema nedavnom istraživanju prosječna povišica u Hrvatskoj iznosi 8% plaće.
2. Bonusi i drugi neoporezivi primici
- Slično povišicama, bonusi se isplaćuju zaposlenicima za odličan radni rezultat ili značajan poslovni događaj poput ugovaranja suradnje sa značajnim klijentom.
- Bonusi pripadaju neoporezivim primicima do iznosa od 5000,00 kn godišnje, a mogu se isplatiti u fiksnom terminu, kvartalno ili nakon značajnog poslovnog događaja.
- Zaposlenike je moguće nagraditi korištenjem ostalih neoporezivih primitaka poput naknada, nagrada i stipendija.
- Plaćanje vrtića za dijete, parkirnog mjesta te plaćanje mjesečne prijevozne karte samo su neke od pogodnosti koje startup može plaćati svojem zaposleniku.
- Popis svih neoporezivih primitaka, kao i maksimalni iznos do kojeg poduzeće nije dužno platiti porez na dohodak možete pronaći klikom na poveznicu.
3. Isplata dobiti
- Startup na kraju poslovnog razdoblja, umjesto isplate dobiti vlasnicima može nagraditi svoje zaposlenike određenim udjelom dobiti.
- Važno je istaknuti da se isplata dobiti oporezuje kao dohodak od nesamostalnog rada, odnosno po stopi od 20% mjesečne osnovice do iznosa od 30.000,00 kn te po stopi od 30% mjesečne osnovice za iznos iznad 30.000,00 kn.
4. Unaprjeđenje
- Kada se planiraju nagraditi zaposlenici, opcija unaprjeđenja često se zanemaruje.
- Unaprjeđenjem se zaposleniku daje do znanja da je cijenjen i da njegov doprinos startupu nije prošao nezamijećeno. Uz novu titulu, zaposlenik može očekivati i porast obujma posla, nove odgovornosti te povećanje plaće.
Što su nenovčane nagrade?
- Nenovčane nagrade predstavljaju vrstu nagrada koje se ne temelje na direktnoj isplati sredstava, odnosno ovakva vrsta nagrada ne može se odmah unovčiti niti ima direktan utjecaj na bankovni račun zaposlenika.
- Isto kao i novčane nagrade, mogu biti rezultat ispunjavanja određenih prodajnih kvota, postizanja poslovnih ciljeva i slično.
- Najčešće vrste nenovčanih nagrada su: dodatni dani godišnjeg odmora, plaćene edukacije, ponuda vlasničkog udjela poduzeća i priznanje o kojima možete pročitati više u nastavku.
5. Dodatni dani godišnjeg odmora
- Dodatni dani godišnjeg odmora kao jedna vrsta benefita ili nagrade mogu pomoći u poboljšanju produktivnosti i lojalnosti zaposlenika.
- Važno je napomenuti da se ostvarivanje prava na dodatne dana godišnjeg odmora mora odnositi na sve zaposlenike i mora biti propisano na razini poduzeća, odnosno ugovorom o radu, kolektivnim ugovorom ili pravilnikom o radu.
- Ovakva pogodnost posebno je zanimljiva zaposlenicima, a startup koji primjenjuje ovakvu vrstu nagrade može očekivati veći odaziv prilikom zapošljavanja.
6. Plaćene edukacije
- Zaposlenici se kroz svoju karijeru neprestano obrazuju i razvijaju nove vještine kako bi bili efikasniji u svome poslu, ostvarili veća primanja i na kraju ugrabili unaprjeđenje. Prilikom osmišljavanja edukacijskog plana, važno je uzeti u obzir da se zaposlenici educiraju u području u kojem se žele usavršavati te izabrati onu edukaciju kojom član tima može u najvećoj mjeri pridonijeti daljnjem rastu i razvoju startupa.
- Udemy i Coursera su među najpoznatijim online stranicama za “brze” online tečaja gdje je zaposlenicima dostupno preko 200.000 edukativnih videozapisa.
- Osim brzih tečaja, startup može zaposlenika nagraditi i plaćanjem obrazovanja na visokom učilištu kao što je npr. Algebra.
7. Ponuda vlasničkog udjela poduzeća
- Ponuda vlasničkog udjela predstavlja oblik nenovčanog nagrađivanja gdje se zaposlenicima daje određeni udio u vlasništvu startupa.
- Vlasnički udio nudi se zaposlenicima koji su se dokazali ili onima koji su u timu od samog osnivanja startupa.
- Startup se može zaštiti koristeći tzv. Vested ugovor koji ne daje zaposleniku pravo da koristi svoj udio dok se ne ostvare postavljeni ciljevi, rezultati ili dok ne prođe određeni vremenski period.
- Količina vlasničkog udjela koja se nudi zaposlenicima nije nigdje propisana, no startupi obično rezerviraju između 10% i 20% vlasničkog udjela za svoje zaposlenike kroz tzv. plan vlasničkog udjela za zaposlenike.
- Dodijeljeni vlasnički udio najčešće se određuje prema tome kada je osoba zaposlena, npr. ako je voditelj marketinga dio tima od samog početka razvoja startupa može primiti i do 10% vlasničkog udjela, no ako je zaposlen u kasnijim fazama kada je poslovanje već postiglo određenu razinu održivosti, tada može očekivati između 1-2% vlasničkog udjela.
8. Priznanje
- Izražavanje zahvalnosti članu tima sjajna je alternativna nagrada. Jedna od prednosti priznavanja jest to što pokazuje i potencijalnim zaposlenicima kakva je poslovna kultura u startupu te da se cijene trud, rad i uspjeh.
- LinkedIn je poslovna društvena mreža namijenjena prvenstveno poslodavcima i zaposlenicima, što ju čini jednim od najpopularnijih mjesta za pohvalu istaknutih članova tima.
- Dodjela certifikata za zaposlenika mjeseca, jedna je od popularnijih metoda iskazivanja zahvalnosti. Certifikatom možete pokazati da cijenite vaše zaposlenike te ih dalje motivirati za rad. Besplatni primjer certifikata možete preuzeti putem poveznice.
Za sve informacije vezano za uslugu računovodstva te dostavu same ponude javite nam se putem email-a aestus@aestus.hr ili putem kontakt forme.
Ostali članci
Kako ispuniti putni nalog u 2024. godini?
Znate li kako ispuniti putni nalog i što sve mora sadržavati u 2024. godini? U nastavku donosimo upute i informacije o tome što je zapravo putni nalog, kako izračunati dnevnice i putne troškove, kao i 7 najčešćih pogrešaka prilikom ispunjavanja zajedno s primjerom koji možete besplatno preuzeti i koristiti. *Video upute odnose se […]
Može li se firmi iznajmiti vlastiti auto ili stan?
Kako iznajmiti privatni automobil firmi? Koja je razlika između dugoročnog najma automobila i leasinga? Može li se vlastiti stan iznajmiti firmi besplatno? U nastavku članka donosimo odgovore na navedena pitanja te ostale važne informacije vezane za najam automobila i nekretnina firmi. Kako firmi iznajmiti privatni automobil? Za najam automobila potrebno je potpisati ugovor o […]
Što je operativni, a što financijski leasing?
Razmišljaš o kupnji ili najmu novog automobila bez velikih početnih ulaganja? Uz kredite, leasing automobila je jedna od najpopularnijih metoda financiranja automobila u Hrvatskoj. U nastavku donosimo sve o operativnom i financijskom leasingu, njihovim prednostima te razlikama. Koje su glavne razlike između operativnog i financijskog leasinga? Operativni leasing Financijski leasing Trajanje leasinga Ovisi o […]
Što poduzetnik mora znati o trošku reprezentacije?
U poslovnom svijetu, troškovi reprezentacije se često koristi kao alat za izgradnju novih poslovnih odnosa ili poboljšanje postojećih. No, što točno predstavlja reprezentacija, koji su prihvatljivi troškovi reprezentacije te kada se može primijeniti? Odgovore na ova i ostala poduzetniku važna pitanja donosimo u nastavku članka. Što je reprezentacija? Reprezentacija predstavlja troškove koji se odnose na […]
Najčešća pitanja o fiskalizaciji: Vodič za poduzetnike
Kako uvesti fiskalnu blagajnu? Treba li webshop izdati fiskalizirane račune? Fiskaliziraju li se uplate putem Paypal-a, Stripe-a i drugih platformi za online transakcije? Što napraviti ako mi prestane raditi fiskalna blagajna? U nastavku ovog članka donosimo najvažnije informacije o fiskalizaciji te odgovore na najčešća pitanja poduzetnika. Što je fiskalizacija? Fiskalizacija je skup mjera koje […]
Zapošljavanje učenika i studenata
Kraj školske / akademske godine i ljetni praznici predstavljaju odličnu priliku za zapošljavanje učenika i studenata. Naš Aestus računovodstveni tim izdvaja važne informacije za sve poslodavce koji planiraju zaposliti učenike i studente. Kada je moguće zaposliti učenika? Učenici se mogu zapošljavati isključivo za vrijeme zimskih, proljetnih i ljetnih praznika. U 2024. godini ljetni praznici započinju […]