Sigurno ste se već upoznali s izrazima kao što su predujam i storno predujma. No, što točno podrazumijevaju i kad se koriste? Kad je potrebno izdati račun za predujam, koja je razlika između storna računa i storna predujma te kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon već izdanog računa za predujam saznajte u nastavku članka.
Što je predujam?
- Predujam ili avans odnose se na uplatu novca unaprijed. To znači da kada naručite neki proizvod ili dogovorite uslugu, plaćate dio iznosa unaprijed kako bi prodavatelj znao da ste ozbiljni i da nije riječ o šali.
- Koristi se kao mjera sigurnosti da će se ugovor izvršiti kako je dogovoreno, odnosno kako bi se obje strane osjećale sigurnije.
- Često ga koriste poduzetnici koji obavljaju građevinske djelatnosti kako bi pokrili troškove nabave materijala i mobilizaciju radne snage prije samog početka građevinskih radova.
- Klasičan primjer s kojim ste se možda već i susreli jest kupnja namještaja po mjeri, gdje se prije početka same proizvodnje od vas traži određeni iznos predujma kao mjera osiguranja za proizvođača.
Kad moram napraviti račun za predujam i što mora sadržavati?
- Nakon što kupac prihvati ponudu ili predračun te uplati traženi iznos predujma, prodavatelj izdaje kupcu račun za predujam. On mora sadržavati iste elemente kao i obični račun te mora imati oznaku da je riječ o računu za predujam. To se može riješiti koristeći stavku naslova dokumenta poput “Račun za predujam” ili “Plaćanje unaprijed”.
- Obavezan sadržaj računa kao i besplatan primjer pronađite ovdje.
- Kad je riječ o izradi računa za predujam, važno je imati dobar program za izdavanje računa. Primjer takvog je Parra aplikacija za mikro i male poduzetnike, uz praćenje poslovanja, omogućava brzo i jednostavno izdavanje računa putem mobitela, laptopa ili tableta, kao i pregled svih računa zajedno sa statusima istih te automatsku predaju računa knjigovođi.
Kad nije potrebno izdati račun za predujam?
- Ako je isporuka proizvoda ili usluge, kao i primitak predujma, obavljen u istom mjesecu – potrebno je samo izraditi običan račun.
- Ako prodavatelj nije obveznik PDV-a ili ako uplata dolazi iz inozemstva odnosno unutar Europske unije.
Kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon izdanog računa za predujam?
- Prodavatelj prije početka proizvodnje ili isporuke usluge zahtjeva 20% predujma. Ostatak iznosa plaća se sljedeći mjesec prilikom isporuke.
- Kupac je uplatio predujam te mu je izdan račun za predujam u iznosu od 20% ukupnog iznosa, a ostatak će platiti po isporuci proizvoda ili usluge.
- Nakon što je isporučen proizvod ili usluga, prodavač izdaje račun s ukupnim iznosom te na istom navodi storno računa za predujam u iznosu od 20%.
- Iznos predujma se ne vraća već kupac plaća preostalih 80% ukupnog iznosa.
Može li se stornirati račun za predujam?
- Da, može. Ponekad će kupac dobiti povrat predujma u obliku novca, a moguće je da prodavatelj ponudi opciju zamjene predujma za neku drugu uslugu ili proizvod.
- Važno je napomenuti da ako dođe do situacije u kojoj proizvod ili usluga nisu isporučene, a kupac je dobio povrat predujma, tada kupac gubi pravo na odbitak pretporeza.
- U tom slučaju kupac treba pismeno obavijestiti prodavatelja da je napravio ispravak pretporeza. Kao rezultat toga, prodavatelj će smanjiti svoju poreznu obvezu.
Što je storno račun?
- Zvuči zastrašujuće, ali zapravo je vrlo jednostavno. Storno račun je račun koji je poništen ili otkazan.
- Storno može biti primijenjen u različitim kontekstima, kao što su prodaja proizvoda, rezervacija usluga, ugovori ili druge različite financijske transakcije.
Koja je razlika između storna računa i storno predujma?
- Storno se odnosi na poništavanje transakcija ili računa, dok se storno predujma odnosi na povrat predujma koji je unaprijed plaćen za rezervaciju ili osiguranje proizvoda i usluga.
Kako stornirati transakcijski račun?
- Storniranje transakcijskog računa nije komplicirano kako zvuči. Potrebno je izraditi novi račun s istim stavkama kao i originalni račun, ali s negativnim količinama i novim rednim brojem.
Kako stornirati fiskalizirani račun?
- Proces je isti kao i kod storniranja transakcijskog računa. Ono što je važno napomenuti, ako je razlog storna krivo odabrani način plaćanja npr. račun je plaćen karticom, a trebao je biti gotovinom, onda storno mora biti odrađen na isti dan kao i transakcija.
Može li se smanjiti porezna osnovica temeljem storno računa?
- Može, no račun mora sadržavati izjavu o ispravci pretporeza, odnosno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u, iznos te obračunsko razdoblje.
- Navedeno se može jednostavno upisati unutar Parre pod poljem „Napomena“.
Primjer izjave:
- Izvješćujemo Vas da smo sukladno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u ispravili pretporez u iznosu od 100,00 eura za obračunsko razdoblje – travanj godine.
Kako stornirati račun u Parri?
- Storniranje računa unutar Parre rješava se u par klikova. Klikom na gumb storniraj, račun se stornira dok aplikacija automatski prati redne brojeve i datum računa te s time minimizira vjerojatnost pogreške.
- Ako želite bolje upoznati našu Parra aplikaciju koja olakšava život mikro i malim poduzetnicima – zatražite demo.