Aestus
26.05.2023
Kako pravilno koristiti predujam i storno? Upute i primjeri

Sigurno ste se već upoznali s izrazima kao što su predujam i storno predujma. No, što točno podrazumijevaju i kad se koriste? Kad je potrebno izdati račun za predujam, koja je razlika između storna računa i storna predujma te kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon već izdanog računa za predujam saznajte u nastavku članka.

 

Što je predujam?

  • Predujam ili avans odnose se na uplatu novca unaprijed. To znači da kada naručite neki proizvod ili dogovorite uslugu, plaćate dio iznosa unaprijed kako bi prodavatelj znao da ste ozbiljni i da nije riječ o šali.
  • Koristi se kao mjera sigurnosti da će se ugovor izvršiti kako je dogovoreno, odnosno kako bi se obje strane osjećale sigurnije.
  • Često ga koriste poduzetnici koji obavljaju građevinske djelatnosti kako bi pokrili troškove nabave materijala i mobilizaciju radne snage prije samog početka građevinskih radova.
  • Klasičan primjer s kojim ste se možda već i susreli jest kupnja namještaja po mjeri, gdje se prije početka same proizvodnje od vas traži određeni iznos predujma kao mjera osiguranja za proizvođača.

 

Kad moram napraviti račun za predujam i što mora sadržavati?

  • Nakon što kupac prihvati ponudu ili predračun te uplati traženi iznos predujma, prodavatelj izdaje kupcu račun za predujam. On mora sadržavati iste elemente kao i obični račun te mora imati oznaku da je riječ o računu za predujam. To se može riješiti koristeći stavku naslova dokumenta poput “Račun za predujam” ili “Plaćanje unaprijed”.
  • Obavezan sadržaj računa kao i besplatan primjer pronađite ovdje.
  • Kad je riječ o izradi računa za predujam, važno je imati dobar program za izdavanje računa. Primjer takvog je Parra aplikacija za mikro i male poduzetnike, uz praćenje poslovanja, omogućava brzo i jednostavno izdavanje računa putem mobitela, laptopa ili tableta, kao i pregled svih računa zajedno sa statusima istih te automatsku predaju računa knjigovođi.

 

Kad nije potrebno izdati račun za predujam?

  • Ako je isporuka proizvoda ili usluge, kao i primitak predujma, obavljen u istom mjesecu – potrebno je samo izraditi običan račun.
  • Ako prodavatelj nije obveznik PDV-a ili ako uplata dolazi iz inozemstva odnosno unutar Europske unije.

 

Kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon izdanog računa za predujam?

  • Prodavatelj prije početka proizvodnje ili isporuke usluge zahtjeva 20% predujma. Ostatak iznosa plaća se sljedeći mjesec prilikom isporuke.
  • Kupac je uplatio predujam te mu je izdan račun za predujam u iznosu od 20% ukupnog iznosa, a ostatak će platiti po isporuci proizvoda ili usluge.
  • Nakon što je isporučen proizvod ili usluga, prodavač izdaje račun s ukupnim iznosom te na istom navodi storno računa za predujam u iznosu od 20%.
  • Iznos predujma se ne vraća već kupac plaća preostalih 80% ukupnog iznosa.

 

Može li se stornirati račun za predujam?

  • Da, može. Ponekad će kupac dobiti povrat predujma u obliku novca, a moguće je da prodavatelj ponudi opciju zamjene predujma za neku drugu uslugu ili proizvod.
  • Važno je napomenuti da ako dođe do situacije u kojoj proizvod ili usluga nisu isporučene, a kupac je dobio povrat predujma, tada kupac gubi pravo na odbitak pretporeza.
  • U tom slučaju kupac treba pismeno obavijestiti prodavatelja da je napravio ispravak pretporeza. Kao rezultat toga, prodavatelj će smanjiti svoju poreznu obvezu.

 

Što je storno račun?

  • Zvuči zastrašujuće, ali zapravo je vrlo jednostavno. Storno račun je račun koji je poništen ili otkazan.
  • Storno može biti primijenjen u različitim kontekstima, kao što su prodaja proizvoda, rezervacija usluga, ugovori ili druge različite financijske transakcije.

 

Koja je razlika između storna računa i storno predujma?

  • Storno se odnosi na poništavanje transakcija ili računa, dok se storno predujma odnosi na povrat predujma koji je unaprijed plaćen za rezervaciju ili osiguranje proizvoda i usluga.

 

Kako stornirati transakcijski račun?

  • Storniranje transakcijskog računa nije komplicirano kako zvuči. Potrebno je izraditi novi račun s istim stavkama kao i originalni račun, ali s negativnim količinama i novim rednim brojem.

 

Kako stornirati fiskalizirani račun?

  • Proces je isti kao i kod storniranja transakcijskog računa. Ono što je važno napomenuti, ako je razlog storna krivo odabrani način plaćanja npr. račun je plaćen karticom, a trebao je biti gotovinom, onda storno mora biti odrađen na isti dan kao i transakcija.

 

Može li se smanjiti porezna osnovica temeljem storno računa?

  • Može, no račun mora sadržavati izjavu o ispravci pretporeza, odnosno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u, iznos te obračunsko razdoblje.
  • Navedeno se može jednostavno upisati unutar Parre pod poljem „Napomena“.

 

Primjer izjave:

  • Izvješćujemo Vas da smo sukladno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u ispravili pretporez u iznosu od 100,00 eura za obračunsko razdoblje – travanj godine.

 

Kako stornirati račun u Parri?

  • Storniranje računa unutar Parre rješava se u par klikova. Klikom na gumb storniraj, račun se stornira dok aplikacija automatski prati redne brojeve i datum računa te s time minimizira vjerojatnost pogreške.
  • Ako želite bolje upoznati našu Parra aplikaciju koja olakšava život mikro i malim poduzetnicima – zatražite demo.

Ostali članci

Zapošljavanje učenika i studenata

29.05.2024

Kraj školske / akademske godine i ljetni praznici predstavljaju odličnu priliku za zapošljavanje učenika i studenata. Naš Aestus računovodstveni tim izdvaja važne informacije za sve poslodavce koji planiraju zaposliti učenike i studente.   Kada je moguće zaposliti učenika? Učenici se mogu zapošljavati isključivo za vrijeme zimskih, proljetnih i ljetnih praznika. U 2024. godini ljetni praznici započinju […]

10 najčešćih pitanja o godišnjem odmoru

23.04.2024

Planirate godišnji odmor svojih zaposlenika? Prema zakonu o radu, godišnji odmor je pravo zaposlenika i obveza poslodavca u svrhu obnavljanja psihofizičkih sposobnosti potrebnih za siguran i uspješan rad. Znate li koja su vaša prava za korištenje godišnjeg odmora i koji je minimalni broj dana godišnjeg odmora na koji ostvarujete pravo? U nastavku donosimo 10 najčešćih […]

Vodič kroz godišnji financijski izvještaj za poduzetnike

04.04.2024

Kraj travnja označava i rok za predaju godišnjih financijskih izvještaja. Računovodstvo ga sastavlja, a poduzetnik je taj koji ga potvrđuje. Kako bi znali što potpisujete, u nastavku pročitajte od kojih se podataka sastoje godišnji financijski izvještaji, zašto ih poduzetnici moraju dostavljati FINA-i, kako očitati važne informacije o poslovanju, kako poduzeće posluje te koliko poreza na […]

Novi kolektivni ugovor za graditeljstvo

20.03.2024

Nove izmjene i dopune kolektivnog ugovora potpisane su 20. veljače 2024. godine i donose promjene vezane za plaće radnika u graditeljstvu. Što se sve promijenilo za građevinare,  koje su nove minimalne plaće, saznajte u nastavku članka.   Što se promijenilo u novom kolektivnom ugovoru za graditeljstvo? Minimalna bruto plaća povećala se do 15%, ovisno o […]

Potpora za samozapošljavanje – kako izbjeći greške?

12.03.2024

Nezaposleni ste i želite pokrenuti vlastito poslovanje? HZZ i u 2024. godini provodi mjere aktivnog zapošljavanja. Jedna od mjera je potpora za samozapošljavanje čiji maksimalni iznos ove godine iznosi 27.000,00 eura. Navedeni iznos može se osigurati korištenjem 5.000,00 eura dodatnih sredstava za ulaganje u digitalna i zelena radna mjesta te 7.000,00 eura kroz mjeru “Biram Hrvatsku”. Potpora […]

Kako obračunati dnevnice i putne troškove?

27.02.2024

Zanima Vas kako obračunati dnevnice za službeno putovanje? Kako ispuniti putni nalog i koja je obvezna dokumentacija za isplatu putnih troškova? Evo što je sve potrebno za ispravan obračun i isplatu dnevnica i putnih troškova te koji su prihvatljivi, a koji neprihvatljivi troškovi. Također, u nastavku možete preuzeti primjer putnog naloga i loko vožnje.   […]

Stupimo u kontakt!

Uz Aestus Grupu pretvorite ideje u stvarnost.