Sigurno ste se već upoznali s izrazima kao što su predujam i storno predujma. No, što točno podrazumijevaju i kad se koriste? Kad je potrebno izdati račun za predujam, koja je razlika između storna računa i storna predujma te kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon već izdanog računa za predujam saznajte u nastavku članka.
Što je predujam?
- Predujam ili avans odnose se na uplatu novca unaprijed. To znači da kada naručite neki proizvod ili dogovorite uslugu, plaćate dio iznosa unaprijed kako bi prodavatelj znao da ste ozbiljni i da nije riječ o šali.
- Koristi se kao mjera sigurnosti da će se ugovor izvršiti kako je dogovoreno, odnosno kako bi se obje strane osjećale sigurnije.
- Često ga koriste poduzetnici koji obavljaju građevinske djelatnosti kako bi pokrili troškove nabave materijala i mobilizaciju radne snage prije samog početka građevinskih radova.
- Klasičan primjer s kojim ste se možda već i susreli jest kupnja namještaja po mjeri, gdje se prije početka same proizvodnje od vas traži određeni iznos predujma kao mjera osiguranja za proizvođača.
Kad moram napraviti račun za predujam i što mora sadržavati?
- Nakon što kupac prihvati ponudu ili predračun te uplati traženi iznos predujma, prodavatelj izdaje kupcu račun za predujam. On mora sadržavati iste elemente kao i obični račun te mora imati oznaku da je riječ o računu za predujam. To se može riješiti koristeći stavku naslova dokumenta poput “Račun za predujam” ili “Plaćanje unaprijed”.
- Obavezan sadržaj računa kao i besplatan primjer pronađite ovdje.
- Kad je riječ o izradi računa za predujam, važno je imati dobar program za izdavanje računa. Primjer takvog je Parra aplikacija za mikro i male poduzetnike, uz praćenje poslovanja, omogućava brzo i jednostavno izdavanje računa putem mobitela, laptopa ili tableta, kao i pregled svih računa zajedno sa statusima istih te automatsku predaju računa knjigovođi.
Kad nije potrebno izdati račun za predujam?
- Ako je isporuka proizvoda ili usluge, kao i primitak predujma, obavljen u istom mjesecu – potrebno je samo izraditi običan račun.
- Ako prodavatelj nije obveznik PDV-a ili ako uplata dolazi iz inozemstva odnosno unutar Europske unije.
Kako u praksi izgleda izdavanje računa nakon izdanog računa za predujam?
- Prodavatelj prije početka proizvodnje ili isporuke usluge zahtjeva 20% predujma. Ostatak iznosa plaća se sljedeći mjesec prilikom isporuke.
- Kupac je uplatio predujam te mu je izdan račun za predujam u iznosu od 20% ukupnog iznosa, a ostatak će platiti po isporuci proizvoda ili usluge.
- Nakon što je isporučen proizvod ili usluga, prodavač izdaje račun s ukupnim iznosom te na istom navodi storno računa za predujam u iznosu od 20%.
- Iznos predujma se ne vraća već kupac plaća preostalih 80% ukupnog iznosa.
Može li se stornirati račun za predujam?
- Da, može. Ponekad će kupac dobiti povrat predujma u obliku novca, a moguće je da prodavatelj ponudi opciju zamjene predujma za neku drugu uslugu ili proizvod.
- Važno je napomenuti da ako dođe do situacije u kojoj proizvod ili usluga nisu isporučene, a kupac je dobio povrat predujma, tada kupac gubi pravo na odbitak pretporeza.
- U tom slučaju kupac treba pismeno obavijestiti prodavatelja da je napravio ispravak pretporeza. Kao rezultat toga, prodavatelj će smanjiti svoju poreznu obvezu.
Što je storno račun?
- Zvuči zastrašujuće, ali zapravo je vrlo jednostavno. Storno račun je račun koji je poništen ili otkazan.
- Storno može biti primijenjen u različitim kontekstima, kao što su prodaja proizvoda, rezervacija usluga, ugovori ili druge različite financijske transakcije.
Koja je razlika između storna računa i storno predujma?
- Storno se odnosi na poništavanje transakcija ili računa, dok se storno predujma odnosi na povrat predujma koji je unaprijed plaćen za rezervaciju ili osiguranje proizvoda i usluga.
Kako stornirati transakcijski račun?
- Storniranje transakcijskog računa nije komplicirano kako zvuči. Potrebno je izraditi novi račun s istim stavkama kao i originalni račun, ali s negativnim količinama i novim rednim brojem.
Kako stornirati fiskalizirani račun?
- Proces je isti kao i kod storniranja transakcijskog računa. Ono što je važno napomenuti, ako je razlog storna krivo odabrani način plaćanja npr. račun je plaćen karticom, a trebao je biti gotovinom, onda storno mora biti odrađen na isti dan kao i transakcija.
Može li se smanjiti porezna osnovica temeljem storno računa?
- Može, no račun mora sadržavati izjavu o ispravci pretporeza, odnosno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u, iznos te obračunsko razdoblje.
- Navedeno se može jednostavno upisati unutar Parre pod poljem „Napomena“.
Primjer izjave:
- Izvješćujemo Vas da smo sukladno članku 33. stavke 7 zakona o PDV-u ispravili pretporez u iznosu od 100,00 eura za obračunsko razdoblje – travanj godine.
Kako stornirati račun u Parri?
- Storniranje računa unutar Parre rješava se u par klikova. Klikom na gumb storniraj, račun se stornira dok aplikacija automatski prati redne brojeve i datum računa te s time minimizira vjerojatnost pogreške.
- Ako želite bolje upoznati našu Parra aplikaciju koja olakšava život mikro i malim poduzetnicima – zatražite demo.
Ostali članci
Nepovratne subvencije Grada Rijeke za male poduzetnike u 2023.
Grad Rijeka dodjeljuje nepovratne subvencije poduzetnicima na području grada Rijeke. Prijave se podnose online, putem Informacijskog servisa Grada Rijeke. Koji je cilj javnog poziva? Jačanje konkurentnog nastupa poduzetnika na tržištu te ostvarivanje dodatnog praktičnog obrazovanja i boljeg informiranja u poduzetništvu. Koji je iznos nepovratnih sredstava? Ukupno je osigurano 422.458,00 eura bespovratnih sredstava. Poduzetnici […]
Što poduzetnik mora znati o porezima?
Porezi mogu biti pomalo zbunjujući za poduzetnike u Hrvatskoj. Postoji nekoliko oblika poreza koje svaki poduzetnik treba poznavati, a u ovom članku obuhvaćamo tri vrste – porez na dodanu vrijednost, porez na dohodak i porez na dobit. U nastavku donosimo osnovne informacije o navedenim porezima, tko su obveznici te kad i kako se plaćaju. […]
Digitalna transformacija Aestus financijskog savjetovanja d.o.o.
Trgovačko društvo AESTUS FINANCIJSKO SAVJETOVANJE d.o.o. započelo je provedbu projekta „DIGITALNA TRANSFORMACIJA PODUZEĆA AESTUS FINANCIJSKO SAVJETOVANJE d.o.o.“. Projekt je sufinancirala Europska unija u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. Kratki opis projekta: Projekt „Digitalna transformacija poduzeća Aestus financijsko savjetovanje d.o.o.“ adresira problem razine digitalizacije poslovanje. Opći cilj koji će se postići […]
Koje su vrste otkaza i koje obveze idu uz njih?
Što podrazumijeva izvanredni otkaz ugovora o radu? Koje su obveze poslodavca i zaposlenika prilikom otkaza tijekom probnog roka? Teče li otkazni rok prilikom korištenja godišnjeg odmora? Kada je poslodavac dužan isplatiti otpremninu zaposleniku u slučaju otkaza, kao i ostale važne informacije o vrstama otkaza koje trebaju poznavati zaposlenici i poslodavci, donosimo u nastavku. Što je redoviti […]
Koja je razlika između klasičnog i paušalnog obrta?
Koja je razlika između slobodnog, vezanog, povlaštenog i tradicijskog obrta? Koje vrste oporezivanja može izabrati obrt? U nastavku donosimo najvažnije informacije koje morate znati ako planirate otvoriti obrt. Što je obrt? Obrt je vrsta poslovnog subjekta u kojem pojedinac ili manja grupa ljudi samostalno i trajno obavlja poslovne aktivnosti na tržištu poput proizvodnje, prodaje […]
11 najčešćih pitanja o poslovnom planu
Poticaji za samozapošljavanje olakšavaju način na koji možete postati poduzetnik i pokrenuti vlastito poslovanje. U tom slučaju otvaranje firme, uz osnovnu dokumentaciju, zahtijeva da svoju ideju prenesete na papir, odnosno izradite poslovni plan. Izrada jednog takvog plana nije niti malo jednostavna, stoga nije na odmet potražiti pomoć pri pisanju poslovnog plana. U daljnjem tekstu odgovorili […]