Kraj travnja označava i rok za predaju godišnjih financijskih izvještaja. Računovodstvo ga sastavlja, a poduzetnik je taj koji ga potvrđuje.
Kako bi znali što potpisujete, u nastavku pročitajte od kojih se podataka sastoje godišnji financijski izvještaji, zašto ih poduzetnici moraju dostavljati FINA-i, kako očitati važne informacije o poslovanju, kako poduzeće posluje te koliko poreza na dobit mora biti plaćeno.
Tko su obveznici predaje godišnjih financijskih izvještaja?
- U svrhu javne objave: trgovačka društva i trgovci pojedinci.
- U svrhu statističkih i drugih potreba: navedeni subjekti, poslovne jedinice poduzetnika s inozemnim sjedištem te pravne i fizičke osobe koje su obveznici poreza na dobit prema članku 32. Zakona o računovodstvu.
Mora li poduzeće koje je osnovano krajem 2024. godine dostaviti godišnji financijski izvještaj?
- Poduzeće koje tijekom poslovne godine nema poslovnih događaja, odnosno u poslovnim knjigama nema unesenih podataka o imovini i obvezama te nema zaposlenih osoba, FINA-i mora dostaviti samo izjavu o neaktivnosti. U slučaju da je poduzeće zaposlilo osobu ili bilo poslovno aktivno, ono je u obvezi predati godišnji financijski izvještaj.
Zašto poduzetnici moraju dostavljati financijske izvještaje?
- Zakonom o računovodstvu propisano je da su poduzetnici obvezni sastavljati te dostavljati financijske izvještaje Financijskoj agenciji odnosno FINA-i.
Što je godišnji financijski izvještaj i zašto je bitan?
- Za početak treba pojasniti što su zapravo financijski izvještaji? To su dokumenti koji prikazuju stvarno stanje poslovanja, a moraju biti istinito napisani te točno prenositi financijsko stanje poslovanja.
- Godišnji financijski izvještaj ili skraćeno GFI je izvještaj koji poduzetnici dostavljaju FINA-i kako bi se napravio pregled poslovanja u odnosu na prošlu godinu.
- FINA koristi dobivene statističke podatke za uvid u kretanje gospodarstva Republike Hrvatske. Osim statističkih informacija, izvještaj omogućuje poduzetniku pregled rezultata poslovanja te olakšava donošenje novih poslovnih odluka u budućnosti.
- Podaci s godišnjih financijskih izvještaja su javno objavljeni podaci te dostupni svima.
- Potencijalni poslovni partneri prate godišnje financijske izvještaje kao pogled u poslovanje poduzetnika te ovisno o izvještajima odlučuju o daljnjim koracima.
Što poduzetnik može očitati iz bilance?
- Poduzetnik bilancu može koristiti kao pogled u financijski dio poslovanja, saznati gdje se nalazi novac, kakva je trenutna financijska situacija, ima li dugovanja/potraživanja i sl.
- Kao prvi dio godišnjeg financijskog izvještaja, bilanca se sastoji od aktive i pasive. Aktivu čine dugotrajna i kratkoročna imovina, dok pasivu čine kapital i obveze. Podaci iz bilance koriste se za izračunavanje različitih koeficijenata za utvrđivanje likvidnosti, efikasnosti, zaduženosti, profitabilnosti te sposobnosti otplate kredita.
- Poduzetnik može pratiti izvještaje bilance kroz neko vrijeme kako bi dobio uvid u trendove, ali i kako bi mogao predvidjeti iznos te volatilnost budućih financijskih dobiti.
Što poduzetnik može očitati iz računa dobiti i gubitka?
- Račun dobiti i gubitka ili RDG, jedan je od sastavnih i najvažnijih dijelova GFI-a za poduzetnika i relevantan je kroz cijelu godinu. U izvještaju su navedeni poslovni prihodi i rashodi u određenom razdoblju, rezultat poslovanja i koliko poreza poduzetnik mora platiti.
Što predstavljaju poslovni prihodi na računu dobiti i gubitka?
- Poslovni prihodi sastoje se od prihoda od prodaje, prihoda na temelju uporabe vlastitih proizvoda te ostalih poslovnih prihoda. Oni se ostvaruju kada se isporuči usluga ili proizvod kupcu.
Što znači AOP oznaka?
- AOP oznaka zapravo predstavlja šifru stupca u godišnjem financijskom izvještaju, a koristi se za daljnje izračune kao što je npr. koeficijent tekuće likvidnosti koji se računa tako da se kratkotrajna imovina (AOP 037) podijeli s kratkoročnim obvezama (AOP 110).
Što predstavljaju poslovni rashodi na računu dobiti i gubitka?
- Poslovni rashodi sastoje se od materijalnih troškova, troškova osoblja, amortizacije, ostalih troškova, promjene vrijednosti zaliha proizvodnje u tijeku i gotovih proizvoda, vrijednosnih usklađenja, rezerviranja i ostalih poslovnih rashoda.
- Ono što je važno istaknuti su troškovi amortizacije (AOP 144) koji je jedan od najvećih troškova poslovanja kod poduzeća koja imaju ulaganja u dugotrajnu imovinu. Pozitivna strana amortizacije za neke poduzetnike može biti to što se vrijednost imovine postepeno može prenositi na troškove te se samim time povećavaju rashodi. Poduzeće primjenom većih stopa amortizacije odnosno korištenjem ubrzanih stopa uz odluku može brže amortizirati imovinu, a sama veličina amortizacije utječe na ostvarenu dobit što naposljetku smanjuje obvezu poreza na dobit.
- Troškovi osoblja (AOP 140) često predstavljaju značajan trošak poslovanja u kojem su prikazane neto plaće zaposlenika i nadnice, troškoi poreza i doprinosi iz plaća te doprinosi na plaće.
- Troškovi poreza i doprinosa iz plaće (AOP 141) predstavljaju doprinose koje zaposlenik plaća iz zarađene bruto plaće te uključuju obvezno mirovinsko osiguranje I i/ili II stupa. Doprinosi na plaću (AOP 142) su važni jer su poduzetnici obveznici plaćanja, a prikazuju trošak koji je poslodavac uplatio za svakog djelatnika te uključuju obvezno zdravstveno osiguranje od 16,5%.
- Materijalni troškovi mogu predstavljati još jedan veliki trošak poslovanja. Materijalne troškove (AOP 136) čine utrošena sirovina i materijal te ambalaža i sitni inventar, utrošena energija, utrošeni rezervni dijelovi, utrošeni materijal i dijelovi za tekuće i investicijsko održavanje objekata i opreme te ostali materijalni troškovi.
Kako poduzetnik može očitati posluje li s dobitkom ili gubitkom?
- Poduzetnik može kroz cijelu godinu pratiti evidentirane poslovne događaje te ostvareni poslovni rezultat koji označava posluje li poduzeće s dobiti ili gubitkom što na kraju ukazuje na samu profitabilnost poduzeća.
- Za poduzetnika važna je informacija o neto dobiti koja predstavlja dobit nakon oporezivanja i koliki je stvarni rezultat poslovanja nakon što se plate sve obveze prema državi.
- Stopa poreza na dobit iznosi 10% ako su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi do 1.000.000,00 eura te 18% ako su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi jednaki ili veći od 1.000.000,00 eura.
- Dobit ili gubitak razdoblja uvijek se nalazi na kraju računa dobiti i gubitka. Dobit razdoblja nakon oporezivanja nalazi se na polju AOP 187, dok se gubitak razdoblja nalazi se na polju AOP 188.
- Prilikom isplate dobiti mora se izračunati udio svakog člana društva odnosno vlasnika te je potrebna odluka o raspodjeli dobitka. Isplata dobiti vrši se isključivo na žiro ili tekući račun.
- Zbog navedenog iznimno je važno imati stručnog računovođu odnosno računovodstveni servis koji može razumjeti poslovanje i potrebe svojih klijenata. Kako odabrati kvalitetno računovodstvo možete saznati klikom na poveznicu.
Kako poduzetnik može očitati koliko poreza na dobit mora platiti?
- Navedene informacije se ne nalaze na godišnjem financijskom izvještaju već na obrascu prijave poreza na dobit odnosno tzv. PD obrascu pod rednim brojem 44. na polju “porezna obveza”.
- Suvremeni računovodstveni timovi navedene podatke prate kroz cijelu godinu kroz softverska rješenja koja znatno olakšavaju praćenje svih ključnih podataka. Aestus računovodstveni tim zajedno s klijentima poduzetnicima koristi Parra aplikaciju za praćenje poslovanja i izdavanje računa namijenjena mikro i malim firmama, a omogućuje između ostalog uvid u prihode i rashode, dobit i porez na dobit u realnom vremenu te ostale podatke kroz cijelu godinu, putem mobitela, računala ili tableta.
Zašto su bilješke uz financijske izvještaje korisne za poduzetnika?
- Bilješke uz financijske izvještaje uključuju dodatne i dopunske informacije koje nisu navedene u godišnjim financijskim izvještajima.
- Sadrže pojašnjenja pojedinih pozicija financijskih izvještaja te objašnjenja poslovnih događaja koje poduzetniku mogu koristiti za bolje razumijevanje promjena financijskog položaja i rezultata poslovanja.
Koji je rok za predaju, što se predaje i tko predaje izvještaje?
Dva su roka predaje: 30.4. i 30.6.
- 30.4. svi poduzetnici moraju FINA-i dostaviti bilancu, račun dobiti i gubitka te dodatne podatke (pr. troškovi energije ili prihodi od prodaje zemlje) u svrhu statističkih i drugih potreba (šifra svrhe predaje 1).
- Ako se podaci predaju i u svrhu statističkih potreba i u svrhu javne objave na isti datum, tada se bira šifra svrhe predaje 2.
- Ukoliko je poduzetnik do 30.4. predao dokumentaciju samo u svrhu statističkih i drugih potreba, ima rok 30.6. za predati GFI na javnu objavu (šifra svrhe predaje 3).
- Do 30.06.2025. u svrhu javne objave mikro i mali poduzetnici trebaju dostaviti:
- Bilancu
- Račun dobiti i gubitka
- Bilješke uz financijske izvještaje
- Odluku o utvrđivanju GFI-a
- Odluku o raspodjeli dobitka ili pokrića gubitka
- Revizijsko izvješće ako je poduzetnik obveznik revizije
- Do 30.06.2025. godine u svrhu javne objave srednji i veliki poduzetnici trebaju dostaviti:
- Bilancu
- Račun dobiti i gubitka uz izvještaj ostalom sveobuhvatnom dobitku ako je poduzetnik obveznik primjene Međunarodnog standardnog financijskog izvještavanja
- Bilješke uz financijske izvještaje
- Izvještaj o novčanim tokovima
- Izvještaj o promjenama kapitala
- Revizorsko izvješće (ako su obveznici revizije)
- Godišnje izvješće i izvješće poslovodstva
- Nefinancijsko izvješće ako je poduzetnik obveznik
- Odluku o utvrđivanju GFI-ja
- Odluku o raspodjeli dobitka ili pokrića gubitka
Kako se godišnji financijski izvještaji mogu dostaviti FINA-i?
Putem RGFI aplikacije na e-Građani:
-
-
Prijava s vjerodajnicom visoke razine sigurnosti (e-Osobna, FINA, AKD)
-
Knjigovodstvo može predati GFI uz punomoć (sve ovlaštene osobe je daju putem e-Ovlaštenja, RGFI ili obrasca)
-
Dostavlja se:
-
GFI u Excel formatu
-
Odluke i bilješke u PDF-u
-
Odluke potpisane digitalno ili sken ručno potpisanih
-
Bilješke nije potrebno potpisivati
-
-
Putem web aplikacije RGFI (do 26. 2. 2025.):
-
-
Pristup s Fininim certifikatom, prava dodijeljena do 26. veljače 2025.
-
Dostavlja se:
-
GFI u Excelu
-
Bilješke i odluke u PDF-u, potpisane digitalno ili ručno
-
-
U FINA poslovnicama (osobno):
-
-
GFI na USB-u ili CD-u (Excel)
-
Odluke i bilješke ručno potpisane (fizički)
-
Putem pošte:
-
-
GFI na USB-u ili CD-u (Excel)
-
Odluke i bilješke ručno potpisane (fizički)
-
Klijenti Aestus računovodstva svom računovođi mogu dati punomoć za predaju GFI-a na FINA-u za sastavljanje i dostavu izvještaja umjesto njih.
Za informacije o svom poslovanju kroz cijelu godinu, javite nam se putem kontakt forme ili putem email-a aestus@aestus.hr