Najčešća pitanja o fiskalizaciji: Vodič za poduzetnike

02.12.2024

POKRETANJE POSLOVANJA, RAČUNOVODSTVO

Kako uvesti fiskalnu blagajnu? Treba li webshop izdati fiskalizirane račune? Fiskaliziraju li se uplate putem Paypal-a, Stripe-a i drugih platformi za online transakcije? Što napraviti ako mi prestane raditi fiskalna blagajna?

U nastavku ovog članka donosimo najvažnije informacije o fiskalizaciji te odgovore na najčešća pitanja poduzetnika.

 

Što je fiskalizacija?

  • Fiskalizacija je skup mjera koje vrijede za obveznike fiskalizacije, a provode se u svrhu nadzora gotovinskog prometa. Navedeno podrazumijeva novčanice, kovanice, kreditne i debitne kartice, sve osim plaćanja na transakcijski račun kod banaka.

 

Tko je obveznik fiskalizacije?

  • Obveznik fiskalizacije je fizička i pravna osoba koja je obveznik poreza na dobit ili fizička osoba koja je obveznik poreza na dohodak od samostalne djelatnosti.
  • S druge strane, obveza fiskalizacije računa vrijedi za sve koji izdaju gotovinske račune, što uključuje plaćanje novčanicama, kovanicama, debitnim i kreditnim karticama.

 

Što je fiskalna blagajna?

  • Kod ovog pojma često dolazi do zabune jer se misli da je fiskalna blagajna nekakav uređaj, no to nije točno. Fiskalna blagajna je softver, točnije programsko rješenje, koje se instalira na uređaj za fiskalizaciju i koristi za izdavanje fiskaliziranih računa.

 

Što je uređaj za fiskalizaciju?

  • Uređaj na kojem se instalira fiskalna blagajna i koji se koristi u poslovanju za izdavanje fiskaliziranih računa.
  • Postoje različite vrste uređaja za fiskalizaciju kao npr. blagajne, tableti, računala, android mobilni uređaji, POS uređaji i sl.

 

Koji su koraci za postavljanje uređaja za fiskalizaciju?

1. Zatražiti digitalni certifikat

  • Digitalni certifikat je potvrda s kojom se potvrđuje identitet vlasnika certifikata u elektroničkim transakcijama.
  • Može se zatražiti online ili fizički u poslovnici FINA-e.
  • Nakon što nabavite digitalni certifikat, isti se može koristiti za više poslovnih prostora i blagajni te nije potrebno kupovati dodatne digitalne certifikate.
  • Certifikat vrijedi 5 godina, nakon čega je potrebno zatražiti njegovu obnovu.
  • Cijena certifikata iznosi 39,82 EUR + PDV.

 

2. Nabaviti za fiskalizaciju i fiskalnu blagajnu

  • Potrebno je odabrati onaj uređaj i programsko rješenje koje najviše odgovara vašoj djelatnosti.
  • Najlakši i najbrži način jest odlučiti se za specijalizirane tvrtke poput Hrvatskog Telekoma koje će za Vas postaviti i održavati uređaje te fiskalnu blagajnu za određenu mjesečnu naknadu.

 

3. Učitati digitalni certifikat i cjenik u fiskalnu blagajnu

  • U fiskalnu blagajnu potrebno je učitati FINA digitalni certifikat i cjenik.
  • Navedeno za poduzetnika može napraviti i proizvođač/održavatelj uređaja za fiskalizaciju ili fiskalne blagajne.

 

4. Prijaviti poslovni prostor gdje se nalazi fiskalna blagajna Poreznoj upravi

  • Prije izdavanja prvog fiskaliziranog računa potrebno je poslovni prostor i fiskalnu blagajnu prijaviti Poreznoj upravi u kojoj treba poslati radno vrijeme, adresu poslovnog prostora, OIB i naziv proizvođača/održavatelja fiskalne blagajne.
  • Prijava se radi putem sustava ePorezna, a za poduzetnika ovo odrađuje njegov računovodstveni servis.

 

Što je ZKI, a što JIR?

  • Zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) je kod koji automatski generira fiskalna blagajna.
  • Prilikom izdavanja fiskaliziranog računa, fiskalna blagajna će podatke o transakciji zajedno s ZKI-om dostaviti Poreznoj upravi koja će dostaviti jedinstveni indikator računa (JIR) te će se moći ispisati račun kupcu.
  • JIR je jedinstven za svaki generirani račun.

 

Što ako radim po dogovoru ili 0-24?

  • U slučaju da radite po dogovoru ili 0-24, isto mora biti propisano internim aktom, a prilikom prijave poslovnog prostora Poreznoj upravi istaknuti da poslujete „prema dogovoru ili 0-24“.

 

Mora li webshop fiskalizirati svoje račune?

Ako kupci plaćaju na sljedeće načine, nije potrebno uvesti fiskalizaciju računa:

  • Transakcijski, npr. kada kupci plaćaju putem internet bankarstva ili mobilnog bankarstva.
  • Pouzećem, odnosno gotovinom prilikom dostavljanja kurirske službe ili Hrvatske pošte koja naplatu obavlja u tuđe ime.
  • Putem npr. Paypal-a ili Stripe-a, ako je račun plaćen transakcijski s računa kupca. Ako je plaćeno karticom tada je potrebno fiskalizirati račun.

 

Potrebno je fiskalizirati račune u slučaju da kupci robu ili usluge plaćaju novčanicama i kovanicama prilikom dostave, kreditnim ili debitnim karticama, putem CorvusPay ili drugih servisa za online plaćanje karticama.

 

Kako fiskalizirati napojnice?

  • Ako poduzetnik prihvaća napojnice isto mora i navesti u svom internom aktu čiji besplatni primjerak možete preuzeti ovdje i prilagoditi svom poslovanju.
  • Važno je istaknuti da se na računu ne prikazuje iznos napojnice. Ono što obveznik fiskalizacije treba napraviti jest da uz račun prijavi dobivenu napojnicu putem fiskalne blagajne tako da upiše iznos napojnice i način njezina davanja (gotovina ili kartica).

Imate pitanja vezano za napojnice? Odgovore donosimo u našem blog članku.

 

Što napraviti ako mi prestane raditi fiskalna blagajna?

Prekid internetske veze

  • U slučaju prekida internetske veze, normalno izdajete račune no bez JIR-a (jedinstvenog identifikatora računa), ali obavezno sa ZKI (zaštitnim kodom izdavatelja računa).
  • U roku od 2 dana od prekida rada fiskalne blagajne, izdane račune potrebno je fiskalizirati.
  • Fiskalna blagajna nakon što se uspostavi internetska veza trebala bi automatski fiskalizirati izdane račune i dodijeliti im JIR.

Prekid rada uređaja za fiskalizaciju

  • U slučaju kvara uređaja za fiskalizaciju, račune izdajete putem posebne knjige računa koju Poreza uprava ovjerava prije početka upotrebe.
  • Knjiga se može kupiti u Narodnim novinama i zove se „Knjiga računa za obveznike fiskalizacije“. Postoje dvije verzije, za obveznike u sustavu PDV-a i one koji nisu.
  • U roku od 2 dana od prekida rada uređaja morate osposobiti isti i dobiveni JIR za izdane račune upisati u knjigu. Nakon što to napravite možete nastaviti s izdavanjem ostalih računa, radi pravilne slijednosti računa.

 

Smijem li izdati fiskalizirani račun nakon radnog vremena?

  • Ne. Računi se moraju izdavati isključivo u radnom vremenu navedeno internim aktom i onom prijavljenom Poreznoj upravi.
  • U slučaju promjene radnog vremena ili sezonskog produženja radnog vremena, istu je potrebno navesti u internom aktu i obavijestiti Poreznu upravu.

 

Za više informacija o fiskalizaciji ili usluzi knjigovodstva kontaktirajte nas putem kontakt forme ili putem email adrese aestus@aestus.hr

Podijeli:

Tražiš posao?

Tražiš ekipu s kojom ćeš rasti, učiti i biti svoj? Tražimo ljude s pozitivnom energijom koji žele stvarati. Pogledaj naše otvorene pozicije i postani dio tima koji svaki dan stvara nešto novo!

Slične objave

02.12.2024

POKRETANJE POSLOVANJA, RAČUNOVODSTVO

Kako uvesti fiskalnu blagajnu? Treba li webshop izdati fiskalizirane račune? Što napraviti ako mi prestane raditi fiskalna blagajna?

02.12.2024

POKRETANJE POSLOVANJA, RAČUNOVODSTVO

Što je evidencija radnog vremena, što mora sadržavati i do kada se mora ispuniti? U nastavku donosimo najvažnije informacije, kao i primjer kojeg možete besplatno preuzeti.

02.12.2024

POKRETANJE POSLOVANJA, RAČUNOVODSTVO

Saznajte ključne informacije o operativnom i financijskom leasingu, njihovim prednostima te razlikama.

02.12.2024

POKRETANJE POSLOVANJA, RAČUNOVODSTVO, SAVJETOVANJE

Pripremili smo više od 70 najčešće korištenih pojmova korištenih kod startupa, prevedenih s engleskog na hrvatski jezik. 

Kontaktirajte nas