Nezaposleni ste i želite pokrenuti vlastito poslovanje? HZZ i u 2024. godini provodi mjere aktivnog zapošljavanja. Jedna od mjera je potpora za samozapošljavanje čiji maksimalni iznos ove godine iznosi 27.000,00 eura. Navedeni iznos može se osigurati korištenjem 5.000,00 eura dodatnih sredstava za ulaganje u digitalna i zelena radna mjesta te 7.000,00 eura kroz mjeru “Biram Hrvatsku”.
Potpora se dodjeljuje nezaposlenim osobama prijavljenima u evidenciju nezaposlenih za pokrivanje inicijalnih troškova poslovanja i rada poslovnog subjekta.
Predanim radom i upornošću u 2023. godini klijenti Aestus računovodstva ostvarili su više od 510.000,00 eura potpora za samozapošljavanje. S ciljem da potaknemo uspješno poduzetništvo i u ovoj godini, u nastavku donosimo informacije o visini potpore, prihvatljivim troškovima i najčešćim greškama poduzetnika početnika.
Potpora za samozapošljavanje
Potpora za samozapošljavanje može se dodijeliti za tri skupine korisnika.
1. Skupina – do 15.000,00 eura:
- Prerađivačka industrija
- Građevinarstvo
2. Skupina – do 10.000,00 eura:
- Prerađivačka industrija
- Informacije i komunikacije
3. Skupina – do 7.000,00 eura:
- Opskrba električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija
- Opskrba vodom, uklanjanje otpadnih voda i gospodarenje otpadom te djelatnosti sanacije okoliša
- Trgovina na veliko i na malo, popravak motornih vozila i motocikala
- Prijevoz i skladištenje
- Djelatnosti pružanja smještaja i pripreme i usluživanja hrane
- Stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti
- Djelatnosti zdravstvene zaštite i socijalne skrbi
- Administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti
- Obrazovanje
- Umjetnost, zabava i rekreacija
- Ostale uslužne djelatnosti
Više informacija o potporama za samozapošljavanje u 2024. godini pronađite ovdje.
Najčešće greške poduzetnika početnika
1. Greške prilikom izrade poslovnog plana
- Registracija pogrešne djelatnosti – može se dogoditi da poduzetnik registrira poslovni subjekt za djelatnost koja nije prihvatljiva za korištenje potpore. Važno je djelovati promišljeno i savjetovati se sa stručnim timom na samom početku Vaše inicijative. Pročitajte što sve trebate znati ako planirate osnovati poduzeće.
- Osnivanje neodgovarajućeg oblika poslovnog subjekta – obrt ili trgovačko društvo? Ova odluka značajno će utjecati na način poslovanja i vrstu obveza prema državi. Npr. trgovačko društvo obvezno je isplaćivati plaće i doprinose. Ako niste sigurni, javite nam se i pomoći ćemo Vam donijeti ispravnu odluku.
- Predviđanje troškova – poduzetnici unaprijed određuju koje troškove žele pokriti financijskim sredstvima od dobivene potpore. Troškovnik prilagodite trenutnoj gospodarskoj situaciji, ako nemate garantirane i osigurane poslovne aktivnosti po samom osnutku. Konkretno, postoje troškovi poslovanja koji će se pojavljivati neovisno o tome je li tvrtka poslovno aktivna ili nije. Savjetujemo da takve troškove, kao što su doprinosi, knjigovodstvene usluge i sl., uključite u troškovnik kako biste osigurali stabilnost poslovanja i u najtežim uvjetima.
2. Nedovoljna informiranost o obvezama
Poduzetnici početnici često nisu u potpunosti informirani o obvezama koje moraju redovno ispunjavati nakon potpisa ugovora o korištenju potpore za samozapošljavanje:
- 24 mjeseca održati poslovanje i zaposlenost u poslovnom subjektu kojem je dodijeljena potpora
- Namjenski utrošiti varijabilni iznos potpore tijekom prve godine ugovornog razdoblja u skladu s troškovnikom.
- Ostvariti ukupni promet od obavljanja djelatnosti u razdoblju od 24 mjeseca od prijave u HZMO u iznosu od najmanje 50% dodijeljenog iznosa potpore.
- Najkasnije 30 dana od isteka 12-mjesečnog ugovornog razdoblja dostaviti potvrdu Porezne uprave o stanju nepodmirenih obveza po osnovi javnih davanja bez iskazanih dugovanja po osnovi doprinosa.
- Po isteku ugovornog razdoblja, a najkasnije 30 dana od isteka, dostaviti drugu potvrdu Porezne uprave o stanju nepodmirenih obveza po osnovi javnih davanja bez iskazanih dugovanja po osnovi doprinosa.
- Svaki trošak treba biti potkrijepljen određenim dokazom u obliku dokumenata kao što su računi i izvodi, fotodokumentacija, potvrde i sl. stoga je važno da poduzetnici vode urednu evidenciju poslovanja.
- Način dokazivanja ostvarenog prometa ovisi o tome je li poduzetnik obveznik poreza na dohodak ili dobit te o načinu plaćanja, a vrši se predajom određenih knjigovodstvenih obrazaca.
3. Nepoštivanje ugovornih obveza
- Nepoštivanje ugovornih obveza može rezultirati vraćanjem dobivenih sredstava. Npr. dio sredstava koji poduzetnik ne utroši namjenski (u skladu s unaprijed sastavljenim troškovnikom i poslovnim planom) ili ne podmiri u unutar propisanog roka, bit će potrebno vratiti. Također, poduzetnici koji odluče zatvoriti poslovni subjekt, odjaviti radni odnos ili prijaviti nepuno radno vrijeme prije isteka razdoblja od dvije godine, bit će obvezni vratiti dobivena sredstva uvećana za zakonsku zateznu kamatu.
Tko ne može ostvariti potporu za samozapošljavanje?
- Osobe koje imaju ovrhu po privatnim računima ili bilo kakvu drugu blokadu.
- Prijavitelj čiji je prethodni poslovni subjekt zatvoren ili su prestali biti vlasnici istog unazad 24 mjeseca od datuma podnošenja zahtjeva.
- Osobe kojima je prethodni radni odnos završio osobno uvjetovanim otkazom u istoj ili sličnoj djelatnosti za koju traže potporu, ako u međuvremenu nisu postale dugotrajno nezaposlene osobe (12 mjeseci i više).
- Osobe koje su već jednom koristile potporu za samozapošljavanje bez obzira na godinu dodjele potpore.
- Osobe koje planiraju preuzeti poslovni subjekt koji je već jednom bio korisnik potpore za samozapošljavanje bez obzira na godinu dodjele potpore .
- Osobe koje namjeravaju preuzeti poslovni subjekt ili postojeće poslovanje kroz novi poslovni subjekt.
Što ako je poduzetnik već ostvario potporu za samozapošljavanje?
- U tom slučaju poduzetnici mogu koristiti kreditna sredstva koja nude HAMAG-BICRO, HBOR i druge institucije. Za više informacija kontaktirajte naš Aestus Consulting tim putem poveznice.
Koji je rok za predaju zahtjeva za potpore?
- Zahtjevi za potporu se zaprimaju do 30.9.2024.godine, odnosno do iskorištenja sredstava.
Kontaktirajte nas direktno na +385 91 119 7887, putem e-mail adrese aestus@aestus.hr ili ispunite kontakt formu u nastavku. Iskoristit ćemo svoju stručnost i iskustvo kako biste uspjeli ostvariti potporu i postavili čvrste temelje za daljnji uspjeh u poslovanju.
Vaš, Aestus tim.