20.08.2020
Mali rječnik računovodstvenih pojmova

Svi mi se nerijetko nađemo u situaciji da nismo sigurni koja je točna definicija pojma s kojim smo se susreli tijekom radnog vremena, u razgovoru s kolegama i prijateljima ili sa svojim knjigovođom. Kao i u svakoj struci, u knjigovodstvu se učestalo koriste određeni osnovni izrazi koji predstavljaju dio redovnih knjigovodstveno – računovodstvenih aktivnosti. Kako biste mogli riješiti svoje dileme i utvrditi osnovno znanje, za Vas smo napravili jedan mali rječnik računovodstvenih pojmova.

 

A

  • Administrativni kurir – zaposlenik knjigovodstvenog servisa koji je zadužen za prikupljanje dokumentacije od klijenata u njihovom poslovnom prostoru. Na taj način Aestus financijsko savjetovanje svojim klijentima omogućuje da se fokusiraju na obavljanje redovnih poslovnih aktivnosti, bez da gube vrijeme na dostavu papirologije.
  • Akontacija poreza – iznos mjesečne obveze poreza na dohodak ili poreza na dobit, koja ovisi o godišnjoj poreznoj prijavi za prethodnu godinu tj. za prethodno porezno razdoblje. Mjesečni predujam računa se tako što se svota porezne obveze za prethodno porezno razdoblje podijeli s brojem mjeseci istoga razdoblja, a što je najčešće jedna godina (12 mjeseci).
  • Aktiva – dio bilance u kojem se prikazuje ukupno vrijednosno stanje imovine, a koja se sastoji od dugotrajne (stalne) i kratkotrajne (tekuće) imovine.
  • Amortizacija – obračun trošenja dugotrajne imovine tj. postupak kojim se vrijednost dugotrajne imovine raspoređuje (prenosi na rashode) unutar procijenjenog vijeka .
  • Aneks – prijedlog za izmjenu ugovora. U knjigovodstvu se najčešće potpisuje kada je došlo do izmjena ugovorenih uvjeta ugovora o radu.
  • Asignacija (uputa) – izjava kojom jedna osoba (asignant) može ovlastiti drugu osobu (asignata) da za njezin račun ispuni nešto određenoj trećoj osobi, primatelju upute (asignataru), a ovoga ovlašćuje da to ispunjenje primi u svoje ime. Asignacija je specifična jer njenim zaključivanjem nastaju tri zasebna obvezna odnosa.
  • Avans (predračun) – dokument koji se izdaje kada potencijalni klijent prihvati ponudu te želi izvršiti plaćanje unaprijed. Avans služi kao temelj za plaćanje predujma. Razlika između predujma i avansa je što se samo predujam može koristi u knjigovodstvene svrhe jer je avans temelj za plaćanje predujma.

 

B

  • Bilanca – sustavan pregled imovine, obveza i kapitala poduzeća na određeni dan. Sastoji se od aktive i pasive. Aktiva predstavlja imovinu poduzeća, dok pasiva obuhvaća kapital i obveze. Zakonom o računovodstvu propisana je obveza sastavljanja bilance za svaku poslovnu godinu, kao i stavke koje mora sadržavati. Vrste bilanci su: početna, završna, fuzijska, diobena, konsolidirana i bruto bilanca. Zadaća bilance je utvrditi imovinsko stanje i tako omogućiti otkrivanje financijskih tijekova i financijske situacije .
  • Blagajnički maksimum – maksimalni iznos novca kojeg obveznik fiskalizacije može na kraju radnog dana zadržati u blagajni, a određuje se internim aktom prema Zakonu o fiskalizaciji, ovisno o veličini subjekta. Zakonom je određeno da je limit za blagajnički maksimum za mikro subjekt 10.000,00 kn, za mali subjekt 30.000,00 kn te za srednji subjekt 50.000,00 kn.
  • Blagajnički minimum – minimalni iznos gotovog novca kojeg obveznik fiskalizacije na kraju radnog dana može zadržati u blagajni ukoliko je koristi. Nije određen zakonom već isključivo ovisi o odluci donesenoj internim aktom.
  • Bruto bilanca – financijski izvještaj koji se sastavlja koristeći podatke iz Glavne knjige. Sadrži elemente bilance i računa dobiti i gubitka. Najčešće se izrađuje mjesečno, a služi za kontrolu knjiženja i pregled trenutnog financijskog stanja poduzeća.
  • Bruto plaća – iznos plaće koju zaposlenik dogovara s poslodavcem. Obuhvaća troškove doprinosa za mirovinsko te porez i prirez koji su trošak zaposlenika. Trošak zdravstvenog osiguranja je trošak poslodavca te se obračunava na bruto plaću što čini iznos bruto II plaće.  

 

C

  • Certifikati za pristup ePoreznoj – vjerodajnice koje omogućuju pristup portalu Porezne uprave (ePorezna-JPPU). Ovisno o vrsti poreznog obveznika i traženoj elektroničkoj usluzi sustav ePorezna-JPPU zahtjeva različitu sigurnosnu razinu NIAS vjerodajnice.
  • Cesija – ugovor kojim vjerovnik (cedent) svoju tražbinu prenosi na drugog vjerovnika (cesionara). Dužnika u ovom slučaju nazivamo cesus. Prestanak obveze cesionara prema cedentu može nastupiti na dan sklapanja ugovora ili na dan podmirenja obveze od strane cesusa. Navedeno mora biti određeno ugovorom o cesiji.

 

D

  • Dobit – pozitivna razlika između prihoda i rashoda ostvarenih poslovnim aktivnostima u određenom razdoblju, a predstavlja zaradu nekog poduzeća te se koristi za ocjenjivanje uspješnosti. Oporezuje se porezom na dobit po stopi od 12% ukoliko su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi do 7.500.000,00 kuna, ili 18% ukoliko su u poreznom razdoblju ostvareni prihodi jednaki ili veći od 7.500.000,01 kuna.
  • Doprinosi (mirovinsko i zdravstveno) – vrsta državnih davanja. Dijelimo ih na doprinose na plaću, koji su trošak poslodavca i doprinose iz plaće, koji su trošak zaposlenika. Doprinosi na plaću su najčešće samo oni za zdravstveno osiguranje (16,5%), ali u slučajevima zaposlenika s beneficiranim radnim stažem, na plaću se obračunavaju i doprinosi za mirovinsko osiguranje (I. i II. stup). Doprinosi iz plaće za redovni radni staž odnose se na mirovinsko osiguranje – I. i II. stup.
  • Direktorska plaća – minimalni iznos bruto plaće direktora tj. zaposlenog člana uprave, propisan Zakonom o doprinosima. Od 01.01.2020. godine mjesečna osnovica za obračun doprinosa za rad u punom radnom vremenu ne može biti niža od umnoška svote prosječne plaće i koeficijenta 0,65 (dakle minimalno 5.682,30 kuna).
  • Digitalizacija – u suvremenom knjigovodstvu podrazumijeva pohranu dokumenata u digitalnom obliku, a omogućuje je implementacija sustava za upravljanje dokumentima (Document management sustav – DMS) te čuvanje podataka u Cloud-u. Na taj način dokumenti su uvijek dostupni, sigurni i trajno pohranjeni, a komunikacija s klijentima je brža.
  • Dugotrajna imovina – dio imovine poduzeća koji zadržava isti pojavni oblik duže od godine dana, ne utroši se u jednom poslovnom ciklusu te može biti u materijalnom ili nematerijalnom obliku. Dugotrajna materijalna imovina, kao što su građevinski objekti, oprema i postrojenja, podliježe obračunu amortizacije.

 

E

  • ePorezna – portal Porezne uprave, središnje mjesto na kojem porezni obveznici mogu pristupiti elektroničkim uslugama Porezne uprave kao što je upravljanje podacima poreznog obveznika, zaprimanje akata, podnošenje obrazaca i zahtjeva i drugo.
  • eRačun – faktura u elektroničkom formatu koja u potpunosti zamjenjuje papirnati oblik. Poduzetnici u poslovnom odnosu s javnim sektorom, u kojem dolazi do transakcije novčanih sredstava, imaju obvezu izdavanja eRačuna. Prednosti su minimizirani troškovi, brzina i ekološka prihvatljivost. Smanjena je mogućnost pogreške, a eRačun se može dostaviti i na više e-mail adresa u različitim formatima. Uslugu izdavanja eRačuna pružaju brojni servisi kao što je Finin e-račun, servis Moj-eRačun i ostali.
  • EU fondovi – financijski instrumenti za provedbu javnih politika Europske Unije u zemljama članicama. EU fondovi raspolažu novcem građana EU, a strategije ulaganja ovise o odlukama, ciljevima te konačno o proračunu kojeg predlaže Europska komisija. Korištenjem bespovratnih sredstava EU, poduzetnici mogu podići razinu konkurentnosti na tržištu financiranjem segmenta poslovanja. Kontaktirajte projektne voditelje Aestus Grupe za više detalja o mogućnostima dodatnog financiranja.
  • Evidencija radnih sati – Ministarstvo rada i mirovinskog sustava pravilnikom je propisalo sadržaj i način vođenja evidencija o radnicima i radnom vremenu. Može se voditi u pisanom ili električnom obliku, a poslodavac je mora čuvati najmanje šest godina. Služi za vršenje obračuna plaća zaposlenika. Primjer evidencije radnih sati možete preuzeti ovdje.

 

F

  • Faktura – isprava prema kojoj porezni obveznik, ili osoba kojoj on naloži, zaračunava isporučena dobra i obavljene usluge, bez obzira na to kako se ta isprava naziva u poslovnom prometu. Svaka faktura treba biti izdana u dva primjerka. Jedan primjerak se uručuje kupcu, a drugi primjerak zadržava izdavatelj fakture za potrebe knjiženja u poslovnim knjigama. Više informacija o vrstama i obveznom sadržaju računa pronađite
  • Financijsko savjetovanje – sastavni dio knjigovodstveno-računovodstvenih usluga nove generacije. Osim osnovnih usluga knjiženja i administracije, knjigovodstveni servisi svojim klijentima pružaju uslugu pravovremenog izvještavanja o poslovnom rezultatu te praćenje propisa i zakonskih izmjena.

 

G

  • Garancija (jamstvo) – jedan od instrumenata osiguranja plaćanja ugovornih obveza u poslovnom odnosu, kojim banka preuzima obvezu plaćanja ukoliko dužnik ne ispuni svoje obveze. Da bi garancija bila valjana, mora sadržavati ispravno popunjen i ovjeren jamstveni list.
  • Godišnji financijski izvještaji – skup financijskih izvještaja koje poslovni subjekti moraju predati Fini za statističke potrebe, kao i za javnu objavu. Obveznici predaje financijskih izvještaja su poduzetnici iz realnog i financijskog sektora, neprofitne organizacije te proračuni i proračunski korisnici. Standardna dokumentacija pojedinačnih i konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja čiji su sadržaj i oblik propisani su: bilanca, račun dobiti i gubitka, s izvještajem o ostaloj sveobuhvatnoj dobiti, izvještaj o novčanim tokovima, izvještaj o promjenama kapitala te dodatni podaci za statističke i druge potrebe.
  • Goodwill – oblik ne materijalne imovine čija se vrijednost procjenjuje na temelju njenog ugleda i uspješnosti poslovanja. Pri stjecanju trgovačkog društva goodwill predstavlja faktor koji povećava cijenu, a interes kupca za takvom kupnjom je u kvalitetnoj kadrovskoj strukturi društva, upravi, tržištu, lokaciji, prodajnoj mreži i sl.
  • Gotovinski račun – najčešće se koristi za izdavanje računa u maloprodaji kada je proizvod ili usluga plaćen gotovinom tj. papirnatim novcem.

 

I

  • Imovina – resurs koji kontrolira subjekt kao rezultat prošlih događaja i iz kojeg se očekuje priljev budućih ekonomskih koristi u poduzeće. Prema kriteriju likvidnosti dijelimo je na dugotrajnu (fiksna, stalna, osnovna sredstva) i kratkotrajnu imovinu (tekuća, obrtna). Prema pojavnim oblicima imovinu dijelimo na novac, materijalnu imovinu te prava i nematerijalnu imovinu.
  • Interni akt – dokument koji propisuje način numeracije računa, visinu blagajničkog minimuma i maksimuma, definira popis svih poslovnih prostora sa oznakama i pripadajućim adresama, kao i radno vrijeme. Ukoliko je primjenjivo, u internom aktu se popisuju i naplatni uređaju i operatori. Primjer internog akta možete besplatno preuzeti ovdje.
  • Izvještaj o novčanom toku – prikaz primitaka i izdataka novca i novčanih ekvivalenata tijekom određenog razdoblja. Elementi izvještaja su: novčani primici, novčani izdaci i novčani tok. Aktivnosti se klasificiraju kao poslovne, investicijske i financijske.
  • Izvod – dokument za knjiženje prometa žiro računa. Prikazuje sve uplate i isplate koje su poduzete po žiro računu u određenom razdoblju.
  • Izvoz – prodaja i isporuka robe u inozemstvo ili obavljanje usluga inozemnim rezidentima i u korist drugih zemalja.

 

J

  • JOPPD obrazac – izvješće o primicima, porezu na dohodak i prirezu te doprinosima za obvezna osiguranja. Predaja JOPPD obrazac predaje se za sve isplate prema fizičkim osobama zaposlenima i nezaposlenima u određenoj tvrtci. Jedina iznimka je paušalni obrt koji sva davanja obračunava paušalno za svaki mjesec.

 

K

  • Kapital poduzeća – sredstva koja su uložena u poduzeće za kupnju realne imovine koja služi za obavljanje aktivnosti poslovanja. Izraz kapital može označavati i ukupnu vrijednost imovine poduzeća uključujući vlastite i tuđe izvore.
  • Kompenzacija (prijeboj) – oblik namire obveza i potraživanja obračunskim plaćanjem. Jednostavno objašnjeno, kompenzacija se može ugovoriti kada dvije osobe imaju tražbine jedna prema drugoj i sporazumno se odluče za prijeboj. Jedna tražbina “poništava” drugu te se na taj način podmiruju. Vrste kompenzacije su: jednostrana, ugovorna i višestrana.
  • Konto – najosnovnije sredstvo za evidenciju u financijskom knjigovodstvu. Pomoću konta bilježimo sve poslovne promjene koje se mogu vrijednosno iskazati.
  • Konto kartica – popis knjiženja pojedinog kupca ili dobavljača koji je vidljiv u bazi knjigovodstvenog servisa. Koristi se za usklađivanje s knjigovodstvima poslovnih partnera u slučaju određeni dokumenti nisu dostavljeni/ovjereni ili ako uplate nisu izvršene.
  • Kredit – dužničko – vjerovnički odnos u kojem vjerovnik ustupa dužniku određeni iznos novčanih sredstava uz uvjete koji su naznačeni u ugovoru i na ugovoreno vrijeme.

 

L

  • Lana Mirovinsko – platforma Zavoda za mirovinsko osiguranje koja omogućuje elektroničko poslovanje i komunikaciju s korisnicima. Putem platforme korisnici mogu obaviti sve prijave i odjave vezano za poslovanje i radnike.
  • Leasing – oblik kupnje osobnih i gospodarskih vozila, plovila te strojeva koje kupac ne želi nužno posjedovati. Poduzetnici leasing plaćaju iz prihoda vlastite tvrtke. Dvije vrste leasinga su operativni i financijski leasing. U slučaju financijskog leasinga vozilo se smatra imovinom tvrtke na koju leasing glasi. Kod operativnog leasinga vozilo uopće ne mora biti evidentirano u poslovnim knjigama.
  • Likvidacija – proces ukidanja pravne osobe tijekom kojeg se zaključuju započeti poslovi, prodaje se imovina društva te se namiruju vjerovnici. Ostatak vrijednosti imovine dijeli se članovima trgovačkog društva.
  • Likvidnost – svojstvo imovine ili njezinih pojedinih dijelova koje se mogu pretvoriti u gotovinu dostatnu za pokriće preuzetih obveza. Likvidnost poduzeća predstavlja njegovu sposobnost da podmiri sve svoje kratkoročne .
  • Loko vožnja – dokument koji se izdaje kada zaposlenik u poslovne svrhe putuje privatnim automobilom unutar 30 km od mjesta prebivališta. Svrha dokumenta je evidencija troškova te isplata odgovarajuće naknade zaposleniku. Besplatan primjer obrasca loko vožnje preuzmite ovdje.

 

M

  • Mirovinsko osiguranje – sustav mirovinskog osiguranja u Hrvatskoj sastoji se od tri stupa od kojih su prva dva obvezna i odnose se na doprinose koji se u većini slučajeva izdvajaju iz plaće. Doprinosi za prvi stup mirovinskog osiguranja temelje se na načelu međugeneracijske solidarnosti, a obračunavaju se po stopi od 15%, i uplaćuju se u državnu riznicu. Doprinosi za drugi obvezni stup mirovinskog osiguranja uplaćuju se u odabrani mirovinski fond koji vodi sredstva za svakog pojedinog zaposlenika. Treći stup mirovinskog osiguranja je dobrovoljan, a njime upravlja društvo za upravljanje.
  • Mjenica – vrijednosni papir koji služi kao sredstvo osiguranja ili kreditiranja. Korisnik mjenice ima pravo naplatiti naznačeni iznos novca od dužnika koji je također naznačen na mjenici, na naznačeni .

 

N

  • Neoporezivi primici – poslodavac može svojim zaposlenicima isplatiti određene naknade kao dodatak na plaću, koje se do određenog iznosa ne oporezuju. To su naknade, potpore i nagrade te drugi primici koji se ne smatraju plaćom. Poslodavci imaju koristi od takvih isplata jer na taj način smanjuju iznos dobiti, a samim time i iznos poreza na dobit.
  • Nepriznati trošak – troškovi poduzeća koji nisu posljedica vođenja redovnih poslovnih aktivnosti.
  • Net banking – desktop aplikacija putem koje korisnik bankovnih usluga može izvršavati uplate, isplate i evidenciju svojih računa.

 

O

  • Obračun plaće – jedan od ključnih dijelova knjigovodstvene usluge. Sastoji se od izračuna plaće u bruto i neto iznosu.
  • Obračunska lista – popis dijelova od kojih se sastoji plaća svakog pojedinog zaposlenika. Dostavlja se svakom zaposleniku jer je potrebna za korištenje određenih usluga i proizvoda kao što su bankovne usluge, izdavanja kreditne kartice ili čak upis djeteta u vrtić.
  • Obveze – proizlaze iz prošlih transakcija ili drugih prošlih poslovnih događanja i za njihovo podmirenje se očekuje odljev resursa. Obveza je dužnost ili odgovornost da se postupi ili nešto izvrši na određeni način, a s obzirom na rok dospijeća klasificiraju se kao dugoročne i kratkoročne.

 

O

  • Obrt – oblik poslovanja u kojem se samostalno, trajno i u svoje ime obavlja dopuštena gospodarska djelatnost. U većini slučajeva obrtom se bave fizičke osobe. Obrti mogu biti slobodni, vezani i povlašteni.
  • Obrtnica – dokument koji predstavlja potvrdu o postojanju obrta, a sastoji se od matičnog broja obrta i djelatnosti.

 

P

  • Parafiskalni nameti – neporezna davanja tj. naknade za korištenje dobara od općeg interesa ili/i usluga državne administracije, a ima ih više od 300. Sve tvrtke koje su registrirane u Hrvatskoj plaćaju članarinu Hrvatskoj gospodarskoj komori, a velika većina plaća i članarinu Hrvatskoj turističkoj zajednici.
  • Pasiva – dio bilance koji prikazuje obveze i vlasnički kapital nekog poduzeća.
  • PD obrazac –  obrazac za prijavu poreza na dobit propisan Pravilnikom o porezu na dobit. Obvezni su ga sastavljati svi obveznici poreza na dobit.
  • Porez na dodanu vrijednost (PDV) – oblik  sve faznog oporezivanja potrošnje. Dakle, obračunava se u svim fazama i svim sudionicima trgovinske razmjene. Osoba koja koristi (troši) krajnji proizvod ili uslugu, snosi trošak poreza na dodanu vrijednost. Prema informacijama Porezne uprave, porezne stope PDV-a su 25%, ili 13% ili 5%, a porezna stopa ovisi o proizvodu ili usluzi koja je predmet razmjene. PDV se može obračunavati na dva načina – metodom oporezivanja prema izdanim računima ili metodom oporezivanja prema naplaćenim računima. Obveznici PDV-a su poduzetnici tj. osobe registrirane za obavljanje poduzetničke djelatnosti te neprofitne organizacije s gospodarskim djelatnostima, a koji ostvaruju prihode veće od 300.000,00 kn. U repozitoriju poslovnih dokumenata Aestus Grupe možete pronaći primjer računa s i bez PDV-a.
  • Porezna knjigovodstvena kartica (PKK) – sadrži osnovne podatke o poreznom obvezniku, kao i podatke o obvezama, uplatama i obračuna kamata po osnovi poreza, doprinosa i drugih javnih davanja koje evidentira Porezna uprava.
  • Porezni savjetnik – fizička osoba koja obavlja djelatnost poreznog savjetništva, pomaže kod izrade poreznih prijava i zastupa u poreznim postupcima i sporovima te nadzire pravilnost vođenja poreznih i računovodstvenih evidencija. Mora imati diplomu o položenom ispitu koju je izdala Hrvatska komora poreznih savjetnika, kao i odobrenje za rad.
  • Potraživanja od kupaca – tražbine prema kupcima i ostalima u obliku novca, dobara i usluga. U financijskim izvještajima klasificiraju se prema trajnosti kao dugotrajna i kratkotrajna te su dio imovine .
  • Prihodi – predstavljaju povećanje ekonomske koristi za neko poduzeće u određenom obračunskom razdoblju. Prihod može biti realiziran u obliku priljeva novčanih sredstava, povećanja imovine ili smanjenja obveza. Najčešće nastaju kao posljedica redovnih poslovnih aktivnosti poduzeća, kao što je prodaja proizvoda i robe te pružanje usluga.
  • Prijenos porezne obveze (PPO) – način obrnutog oporezivanja (eng. Reverse Charge) koji se primjenjuje u poslovnom odnosu dva poduzetnika u tuzemstvu isključivo u slučaju obavljanja građevinskih usluga te isporuke nekretnina, materijala i otpada te prijenosa emisijskih jedinica stakleničkih plinova. U navedenim transakcijama porezna obveza prelazi na primatelja isporuke ili usluge koji je obvezan obračunati i platiti PDV.
  • Prokurist – punoljetna i poslovno sposobna osoba koja je ugovorom (trgovačkom punomoći) ovlaštena zastupati trgovačko društvo pred upravnim i drugim državnim tijelima, ustanovama i sudovima.
  • Proračunsko knjigovodstvo – aktivnosti evidencije i analize poslovnih transakcija te vođenja poslovnih knjiga i isprava za proračunske korisnike (državna tijela, ustanove, vijeća manjinske samouprave, proračunski fondovi i mjesna samouprava).
  • Poticaji – bespovratna sredstva koje država koristi kako bi pružila financijsku potporu i potaknula investicije, rast i zaposlenost ciljanog tržišnog segmenta. Republika Hrvatska provodi mjere aktivne politike zapošljavanja u sklopu kojih dodjeljuje potpore za samozapošljavanje, zapošljavanje, usavršavanje, obrazovanje nezaposlenih i zaposlenih, osposobljavanje i druge. Kontaktirajte nas ukoliko Vam je potrebna pomoć ili savjet.
  • Povezana poduzeća – subjekti koji čine skupinu na temelju izravne ili neizravne kontrole koju jedno poduzeće ima nad glasačkim pravima drugog poduzeća ili na temelju prava ostvarivanja vladajućeg utjecaja nad poduzećem.
  • Pozajmica – jedan od načina dodatnog financiranja poduzeća u obliku zajma. Pozajmice mogu davati i primati i fizičke i pravne osobe. Takav način financiranja kapitala poduzeća je jeftiniji s obzirom da se na pozajmicu ne plaća nikakav porez, ali s druge strane sa sobom nosi trošak kamate.
  • Predujam  uplata izvršena prije same isporuke dobara ili usluga. Predujam su unaprijed dana (ili primljena) sredstva za dobra ili usluge koja će tek biti isporučena. Izdavanjem završne fakture se i stornira predujam.
  • Putni nalog – dokument koju služi za knjigovodstvenu evidenciju službenog putovanja uz kojeg je priložen račun na kojem su vidljivi troškovi koji dokazuju i sam nastanak službenog putovanja te predstavljaju temelj za naknadu istih. Besplatan primjer putnog naloga preuzmite ovdje.

 

R

  • R1 – račun koji se izdaje na ime poslovnih subjekata kako bi im se omogućilo da od novčanog iznosa poduzete transakcije mogu odbiti iznos pretporeza (PDV-a). Da bi se R1 račun mogao izdati potrebno je imati podatke o nazivu tvrtke, adresi sjedišta i OIB.
  • Račun dobiti i gubitka (RDG) – jedan od osnovnih financijskih izvještaja koji prikazuje prihode, rashode i dobit/gubitak nekog poduzeća. Ukazuje na uspješnost poslovanja u određenom razdoblju. Zakonom o računovodstvu propisana je obveza sastavljanja i objavljivanja računa dobiti i gubitka jedanput .
  • Registar stvarnih vlasnika – središnja elektronička baza podataka koja sadrži podatke o stvarnim vlasnicima pravnih subjekata i trustova. Uvid u podatke iz Registra stvarnih vlasnika omogućen je bez naknade putem sustava e-Građani.
  • Robno – materijalno knjigovodstvo – aktivnosti kontrole ulaza i izlaza trgovačke robe i sirovina koje obuhvaćaju evidencije primki, zaliha, zaduženja i razduženja skladišta, knjiženja inventure i dr.

 

S

  • Storniranje – aktivnost poništavanja pogrešnog knjiženja nakon čega se vrši ispravno knjiženje. Način i proces storniranja propisan je Zakonom o računovodstvu.

 

T

  • Temeljnica – osnovni dokument koji se koristi za unos podataka u glavnu knjigu te za ispravke knjiženja u slučaju kada se određeni specifični dokument treba knjižiti na drugi način od onog predviđenog knjigovodstvenim pravilima. Tada se temeljnica koristi kako bi se storniralo knjiženje koje je odrađeno automatizmom te se zadaje novo, ispravno.

 

U

  • Ugovor o radu – dokument u pisanom obliku kojim se zasniva radni odnos na određeno ili neodređeno te na puno ili nepuno radno vrijeme. Sadrži osnovne informacije o zaposleniku i poslodavcu, mjestu rada, vrsti rada, osnovnoj plaći, trajanju radnog dana ili tjedna, danu početka, očekivanom trajanju ugovora i godišnjeg odmora te otkaznim rokovima. Besplatan primjer ugovora o radu preuzmite ovdje.
  • Uvoz – kupovina i ulaz dobara i usluga iz inozemstva, preko carinske granice provedbom carinskog postupka. Temelj je međunarodne trgovine.

 

V

  • VIES baza – informacijski sustav putem kojeg poduzetnici mogu provjeriti podatke o poreznim brojevima poslovnih partnera iz Europske unije. VIES bazu koristi i porezna uprava za nadzor isporuke roba i usluga. Prijavom u VIES bazu poduzetnik dobije svoj PDV ID broj čime mu se omogućuje kupovina i prodaja robe u EU bez obračuna PDV-a.

 

Z

  • Zajam – pravni odnos u kojem vjerovnik dužniku daje na raspolaganje određeni novčani iznos te ga se u ugovorenom roku i po ugovorenim uvjetima zajmoprimac obvezuje vratiti.
  • Zaštićeni račun – bankovni račun koji služi za uplatu sredstava zaštićenog dijela plaće koji je izuzet od ovrhe.

 

 

Ostali članci

Minimalna plaća raste za 12%

07.09.2020

Nakon 18 mjeseci pregovora, ugovoreno je da minimalna osnovna plaća za najjednostavnije poslove raste za 12% u sektoru graditeljstva. Potpisan je ugovor o drugim izmjenama i dopunama kolektivnog ugovora, čime su se poboljšali radni uvjeti građevinara.   Što se promijenilo? Povećanje najniže osnovne plaće za 12% koja će od rujna iznositi 4.200,00 kn. Povećanje terenskog […]

Potpora za očuvanje radnih mjesta – skraćivanje radnog vremena

01.07.2020

HZZ je aktivirao potporu za očuvanje radnih mjesta vezanu za skraćivanje radnog vremena za poslodavce koji trpe privremeno smanjenje opsega posla uslijed posebnih okolnosti uvjetovanih Koronavirusom (COVID -19). Trajanje mjere je od 1. lipnja do 31. prosinca 2020.   Koji je iznos potpore? Visina subvencije je 2.000,00 kn po zaposleniku. Potpora se dodjeljuje za privremeno […]

Što trebate znati ako planirate osnovati poduzeće?

26.05.2020

Kako osnovati poduzeće u Hrvatskoj?   Osim fizičkim putem, osnovati poduzeće u Hrvatskoj moguće je iz udobnosti vlastitog doma putem informacijskog sustava START. Navedena platforma omogućava pokretanje poslovanja na daljinu i bez punomoćnika, unutar 3-5 dana te putem samo jednog elektroničkog postupka. Poduzetnici mogu navedenim elektroničkim putem osnovati poduzeće – d.o.o. ili j.d.o.o. Putem online […]

Dodjela potpora poduzetnicima Primorsko-goranske županije

13.05.2020

Upravni odjel za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj Primorsko-goranske županije objavio je javni poziv čiji je cilj dodjela potpora poduzetnicima za provedbu mjera radi ublažavanje posljedica epidemije bolesti COVID-19 u sektoru malog gospodarstva Predmet javnog poziva je nabava opreme i sufinanciranje troškova vezanih za prilagodbu poslovanja poduzetnika.   Koji je intentitet i iznos potpore? 100% […]

MJERE – Finin portal za online prijavu za korištenje aktualnih mjera Vlade

31.03.2020

Fina je uspostavila jedinstveni online portal koji hrvatskim poduzetnicima omogućava online prijavu za korištenje mjera Vlade Republike Hrvatske u cilju očuvanja razine gospodarske aktivnosti i likvidnosti.   Objavljen je poziv svim gospodarskim subjektima u RH koji trpe gubitke u redovnom poslovanju zbog posljedica COVID-19 pandemije da se od 31.3.2020. putem spomenutog portala prijave za: kredite […]

Odgoda plaćanja poreznih obveza na rok od tri mjeseca

24.03.2020

Ministarstvo financija je u sklopu inicijalnog seta mjera predstavila i mjeru kojom se poduzetnicima želi olakšati teret poreznih obveza. Prema novim dopunama Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona, poduzetnici sada mogu podnositi zahtjeve za odgodu plaćanja dospjelih poreza, doprinosa, pristrojbi i sl. Zahtjev se ne može podnositi za carine i trošarine ako do sada imaju […]

Stupimo u kontakt!

Uz Aestus Grupu pretvorite ideje u stvarnost.