Kako komercijalizirati inovaciju – poslovno platno

02.12.2024

Niste sigurni je li vaša inovacija spremna za tržište? Otvarate poduzeće ili možda širite djelatnost kroz nove usluge? U najavi su natječaji za financiranje razvoja i komercijalizacije inovacija koji predstavljaju odličnu priliku za ostvarivanje prihoda i podršku poslovanju, a čime se nameće i potreba za dobrim planiranjem.

Prije svega, bitno je dobro postaviti poslovni model, a alat za pomoć pri planiranju donosimo u nastavku.

 

Kako stvoriti plan za komercijalizaciju inovacija?

Predviđanje svih mogućih kreativnih načina kako riješiti trenutne i buduće izazove u središtu je poduzetničkog razmišljanja. U tome će vam pomoći platno poslovnog modela, odnosno alat pomoću kojeg ćete na jednostavan način analizirati i vizualizirati ideje.

Inovacije i ideje preduvjet su za rast i razvoj, ali ne osiguravaju i prihode svojim izumiteljima. Razlog tome je što mnogi ne znaju kako eliminirati jaz između ideje i njezine komercijalizacije. To se ostvaruje postavljanjem dobrog poslovnog modela.

Komercijalizacija uključuje proizvodnju, distribuciju, marketing, prodaju, korisničku podršku i druge funkcije ključne za postizanje komercijalnog uspjeha novog proizvoda ili usluge. U nastavku vam donosimo ključne korake za komercijalizaciju inovacije kroz model poslovnog platna pa predlažemo da se posvetite poduzetničkom razmišljanju.

 

Što je platno poslovnog modela?

Poslovno platno poduzetnički je alat u domeni upravljanja, engleski Business model Canvas (BMC), koji ima za cilj definirati vrijednost koju pružate svojim korisnicima sa svim glavnim sastavnicama koje čine vaše poslovanje. To je univerzalni poslovni alat 21. stoljeća za strateško upravljanje koji omogućuje vizualizaciju, opisivanje, analiziranje, preispitivanje i inoviranje postojećeg poslovnog modela ili  stvaranje novog.

Pripremili smo besplatni predložak poslovnog platna, a možete ga preuzeti ovdje.

 

Koje elemente sadrži poslovno platno?

Prednosti ovog modela su fokus na informacije na jednoj stranici, fleksibilnost i transparentnost što olakšava timsku razradu i analizu opcija, odnosno „brainstorm“ ideja i mogućnosti, a sve kroz devet polja.

Sistematičan prikaz poslovnog modela opisuje sve elemente potrebne poduzeću da stekne profit, odnosno ključne pokretače poslovanja, a to su:

  1. Segment kupaca
  2. Prijedlog vrijednosti
  3. Odnosi s kupcima
  4. Kanali distribucije
  5. Izvori prihoda
  6. Ključne aktivnosti
  7. Ključni resursi
  8. Ključni partneri
  9. Struktura troškova

 

Kako ispuniti poslovno platno i kojim redom?

Predlažemo da se poslovno platno isprinta na veći papir A3, A2 ili A1 formata, ovisno o potrebi, te ga se ispunjava ručno za one koji nisu vični digitalnim alatima. Oni koji ipak vole digitalni pristup poslovanju i možda nešto formalnije, ovdje možete preuzeti predložak poslovnog platna u digitalnom obliku.

Ovo je zgodno i za timove koji posluju na daljinu, odnosno „remote“. Predložak možete personalizirati za vaše poduzeće, a pitanja/smjernice u poljima će vam olakšati i omogućiti izradu poslovnog modela.

 

1. Segment kupaca

Popunjavanje platna kreće od segmenta kupaca odnosno ciljane skupine. Postavite si pitanje tko su vaši kupci kojima je ideja namijenjena. Analiza problema i potreba kupaca te analiza alata i opcija koje su im trenutno ponuđene kao odgovor na te potrebe vode ka definiranju vaše poslovne ideje.

U ovom polju platna obratite pažnju na dimenzije segmenta kupaca, odnosno je li  tržište jednostrano ili višestrano. Primjerice, medijske kuće s jedne strane imaju čitatelje, a s druge oglašivače, dakle višestrano tržište. Zatim, sastav segmenta gdje vizualizirate pojedinačne tipove kupaca, odnosno „Persone“ što predstavlja kupce i korisnike vašeg proizvoda. I posljednje, imajte na umu probleme, potrebe i navike te trenutne alternative koje vaš kupac koristi.

Rezultat analize ovog polja je popis persona, organiziran po segmentu kupaca, a dobrim razumijevanjem ciljane skupine možete definirati jezgru svog poslovanja, odnosno prijedlog vrijednosti tj., „value proposition“.

 

2. Prijedlog vrijednosti

U ovom polju ćete detaljnije objasniti opis proizvoda ili usluge te jasno definirati koje vrijednosti isporučuje vaša ideja krajnjim kupcima. Uvjerljiv prijedlog vrijednosti (eng. value proposition) je razlog zašto vaši kupci preferiraju vašu ponudu od trenutnih alternativa.

Nakon što definirate prijedloge vrijednosti, izolirajte relevantne, rangirajte ih i mapirajte u segmente kupaca. To znači da ćete povezati segmente kupaca sa prijedlozima vrijednosti.

Rezultat će biti prioritetni popis vrijednosnih prijedloga, povezanih sa svakom personom.  Primjerice, personi 1 je relevantan prijedlog vrijednosti 1, personi 2 je važan prijedlog vrijednosti 2 i 3, itd.

 

3. Odnosi s kupcima

Za ovo polje potrebno je razmisliti kako ćete komunicirati sa vašom ciljanom skupinom i prilagoditi im načine komunikacije prije kupnje vašeg proizvoda ali i nakon kupnje. Odnose ćete definirati i prilagoditi kanalima distribucije. Za primjer to mogu biti zajednice na društvenim mrežama kojima ćete stvoriti povjerenje kupaca ili vrsta sadržaja poput bloga ili newslettera kojima ćete vezati svoju ciljanu skupinu da vas prati i slično.

Rezultat ovog polja je opis odnosa s kupcima sa bilješkama ako se razlikuju među kupcima.

 

4. Kanali distribucije

Kanal distribucije je put kojim će se vrijednost koju nudite, odnosno vaš proizvod ili usluga plasirati na tržište. Putem kanala promovirate, prodajete proizvode i isporučujete usluge i proizvode svojim segmentima, odnosno ciljanoj skupini. Kvalitetni kanali distribucije kreiraju svijest o brandu i mogu utjecati na dugoročni opstanak na tržištu.

Rezultat ovog polja je popis važnih kanala, povezanih s personama ili segmentima ako se bitno razlikuju.

 

5. Izvori prihoda

U ovom trenutku ste već istražili tržište i znate koje su vaše prednosti u odnosu na konkurenciju. Razmislite koji model naplate je najbolji za vrijednost koju nudite, kako ćete formirati cijene vaše usluge ili proizvoda te koji će biti izvori prihoda. Dobro definirani izvori prihoda će usmjeriti vaše aktivnosti kojima ćete generirati prihod.

Rezultat će biti popis izvora prihoda i u kojim oblicima, povezanih sa personama i prijedlozima vrijednosti. Ovdje ste već na pola puta vašeg poslovnog modela na platnu, a u sljedećim koracima formirat ćete „infrastrukturu“ vašeg poslovnog modela.

 

6. Ključne aktivnosti

Ključne aktivnosti su funkcije koje poduzeće treba učiniti kako bi omogućilo funkcioniranje poslovanja. To uključuje stvaranje ili stjecanje proizvoda i usluga koji su prilagođeni segmentu kupaca, ali i konstantno učenje o njima. One će potvrditi valjanost vašeg poslovnog modela i obavljat ćete ih redovno kako biste ostvarili rast i dugoročnu suradnju sa ciljanom skupinom.

Rezultat će biti popis ključnih aktivnosti povezanih s vrijednosnim prijedlozima vaše tvrtke.

 

7. Ključni resursi

Ključni resursi su strateška imovina poduzeća, odnosno ključni talenti u kritičnim područjima stručnosti. Može se reći da su resursi ključno znanje o svom segmentu, odnosno repetitivni skup procesa koji formiraju proizvod ili uslugu. Oni mogu biti podijeljeni u četiri skupine:

  • fizički resursi,
  • intelektualni resursi,
  • ljudski resursi i
  • financijski resursi.

Prijedloge primjera za pomoć pronađite u poslovnom platnu u prilogu. Rezultat će biti popis ključnih resursa povezanih s ključnim aktivnostima vašeg poduzeća.

 

8. Ključni partneri

Vrlo je bitno stvoriti dobru mrežu pouzdanih partnera koji će na pravovremeno pružiti usluge i dostaviti proizvode potrebne za funkcioniranje vašeg poslovanja. Cilj ulaska u partnerstvo je da određeni partneri za vas odrađuju različite ključne aktivnosti, kao i podjela rizika u poslovanju, ušteda, prodaja i drugi razlozi.

Rezultat je  popis ključnih partnerstava s bilješkama o njihovom odnosu s ključnim aktivnostima.

 

9. Struktura troškova

Dio svakog poslovnog pothvata su troškovi koje je ključno definirati unaprijed kako bi se planiralo i njihovo minimiziranje.  Troškove dijelimo na fiksne koje je jednostavnije odrediti i varijabilne koji ovise o vašem poslovnom modelu. Troškove je potrebno predvidjeti kroz istraživanje tržišta te ih pokušati primijeniti na vaš poslovni model.

Rezultat će biti popis elemenata strukture troškova s bilješkama o njihovom odnosu s ključnim aktivnostima.

 

Koji je cilj poslovnog platna?

Cilj svake strategije poslovanja i plana rasta poduzeća je razvoj održivog i profitabilnog poslovnog rasta. U suradnji sa svojim timom, kao i sa poslovnim savjetnicima, platno poslovnog modela je moguće izraditi okvirno unutar sat vremena. Poslovni model se može nadograđivati i za kvalitetnu izradu potrebno je provesti i kvalitetno istraživanje tržišta.

 

Trebate pomoć pri izradi poslovnog platna?

Kako vaše poslovno platno ne bi ostalo samo slovo na papiru, javite nam se kako bi ga putem sredstava EU proveli u djelo!

Za usmjeravanje i pomoć oko izrade poslovnog platna, kao i izradu prijave na natječaje stojimo na raspolaganju, a kontaktirati nas možete na aestus@aestus.hr ili putem kontakt forme.

Aestus Tim

Podijeli:

Tražiš posao?

Tražiš ekipu s kojom ćeš rasti, učiti i biti svoj? Tražimo ljude s pozitivnom energijom koji žele stvarati. Pogledaj naše otvorene pozicije i postani dio tima koji svaki dan stvara nešto novo!

Slične objave

02.12.2024

IZVORI FINANCIRANJA, SAVJETOVANJE

Saznajte kako mikro, mala i srednja poduzeća mogu iskoristiti do 120.000,00 EUR potpora za razvoj, komercijalizaciju ili pripremu za investicije.
Donosimo sve što poslodavci moraju znati kako bi pravilno vodili evidenciju o radnicima i radnom vremenu , kao i besplatne primjere dokumenata.

02.12.2024

IZVORI FINANCIRANJA

Kako poduzetnici u Istarskoj županiji mogu iskoristiti bespovratna sredstva za nabavu opreme, patenata, softvera i ostalog.

02.12.2024

RAČUNOVODSTVO

U članku saznajte što je to terenski dodatak, kako se obračunava i koji uvjeti moraju biti ispunjeni da bi radnici mogli primiti ovu naknadu.

Kontaktirajte nas